- Gasslekkasjen kunne fått katastrofale følger

En liten gnist kunne forårsaket eksplosjon i lufta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det ble i dag slått full alarm etter at noen kjente gasslukt om bord på Norwegians fly med avgang fra München til Oslo klokka 13.05. Flyet ble straks evakuert, tømt for bagasje og gjennomsøkt. Det viste seg at en propanbeholder i den innsjekkede bagasjen har sluppet gjennom sikkerhetskontrollen og lå og lekket i lasterommet.

Flyet står nå på utlufting før det returnerer til Oslo i morgen - uten de 116 passasjerene. De blir fløyet hjem nå i nitida i kveld med et fly Norwegian har sendt ned ens ærend for å hente dem. Bagasjen blir - etter grundig gjennomlufting - lastet om bord på en trailer og kjørt til Norge.

- Store krefter

Hadde gassen antent mens flyet var i lufta, kunne det fått katastrofale følger.

- Når propangass antenner, er det store krefter i sving, selv ved relativt små mengder. Under de riktige betingelsene skal det ikke mer til enn en gnist til før gassen antenner, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening til Dagbladet.no.

- Jeg antar at det her er snakk om en liten 200-grams beholder av typen som brukes til engangs gasskjøkken. Hvis en slik beholder er full og innholdet lekker ut og antennes, kan det gjøre store skader på et fly, sier Kalheim, som påpeker at det er ekstra viktig at et fly er fritt for brannfarlig gass.

- Et fly er fullt av elektronikk og ledninger overalt, og man kan godt si at alt ligger godt til rette for en gasseksplosjon, sier Kalheim, som påpeker at til og med statisk elektrisitet kan være nok.

- I det såkalte ideelle området kan det være nok at du subber i bakken med skoa og så tar i et dørhåndtak etterpå, gnisten som oppstår, kan være tilstrekkelig til å antenne gassen.

- IKKE OVERILT: Det var helt riktig å evakuere Norwegian-flyet etter at noen kjente gasslukt i kabinen, mener Dagfinn Kaltveit i Norsk brannvernforening. MMS-foto
- IKKE OVERILT: Det var helt riktig å evakuere Norwegian-flyet etter at noen kjente gasslukt i kabinen, mener Dagfinn Kaltveit i Norsk brannvernforening. MMS-foto Vis mer

- Ikke som man tror

Stikk i strid med hva mange tror, kan eksplosjonsfaren ha vært langt større i kabinen enn i lasterommet.

- Eksplosjonsfaren er ikke nødvendigvis størst nærmest beholderen. Der er ofte gassen for «tung», det vil si at den har for mye propan i blandingen i forhold til oksygen. Jamfør bilen som ikke vil starte når den er kald; den har for mye bensin i blandingen til at gassen antenner.

Propangass er i utgangspunktet luktfri, men blir tilsatt et luktstoff som skal gjøre det lettere å oppdage en gasslekkasje før situasjonen blir kritisk. Propangass som lekker, lukter råtne egg på grunn av luktstoffet.

- På fagspråket deler vi inn eksplosjonsfaren i nedre og øvre eksplosjonsområde, og meningen med luktstoffet er at man skal kunne oppdage lekkasjen før man befinner seg i øvre område. Slik sett har lukttilsetningen virket etter hensikten i dag, sier Kalheim, som mener at dagens tiltak absolutt ikke har vært overilte.

- Det er klart det koster penger å evakuere passasjerene og sende dem med et nytt fly, men det er ingenting i forhold til hva som kunne skjedd hvis gassen hadde eksplodert. Jeg håper dette blir en lærepenge for flyplassen, sier Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

- Antakelig en glipp

Norske flyplasser er, i likhet med flyplassen i München, underlagt EUs direktiver for flysikkerhet, og innsjekket bagasje skal kontrolleres flere ganger før den slipper inn på flyet. Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen tror det har skjedd en glipp i dette tilfellet.

- Stor metallemballasje blir som regel oppdaget i sikkerhetssjekken. Vi har også flere ganger funnet gassbeholdere i håndbagasjen, sier Kobro til Dagbladet.no.

- STORE KREFTER: Selv propangass i små mengder kan få katastrofale følger hvis den antennes om bord på et fly, sier Dagfinn Kalheim, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.