- Gavmilde bedriftsledere er god butikk

- Ledere som viser samfunnsansvar gir mer penger i kassa for bedriften, sier amanuensis ved BI, Peggy Simcic Brønn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En undersøkelse foretatt ved Bedriftsøkonomisk Institutt (BI) viser at nordmenn sier «ja» til bedrifter og bedriftsledere som støtter en god sak.

For første gang i Norge har man forsøkt å måle hvordan forbrukere stiller seg til bedrifter som støtter gode formål. Og undersøkelsen viser at det slett ikke bare er godhet alene som avgjør om en bedrift velger å bruke penger og krefter på en sak. 46,3 prosent av forbrukerne sier nemlig at de vil foretrekke et produkt hvor de vet at bedriften bak støtter et godt formål. 35,5 prosent sier de ville skifte fra det merket de bruker, hvis de visste at et annet støttet et godt formål.

Overraskende

- Det er et overraskende høyt tall i Norge hvor vi har antatt at skepsisen til slike «gode gaver» er stor, sier amanuensis ved Institutt for markedsorientert ledelse, Peggy Simcic Brønn.

Hun er slett ikke imponert over norske bedrifter eller bedriftslederes samfunnsengasjement.

- Det er et stort paradoks at i det gavmilde og godhjerta Norge finner vi disse grådige næringslivslederne. Det virker som om det er få topper i norsk næringsliv som har tenkt igjennom hvilken oppgave de har i samfunnet - utover å tjene penger. Det burde de ha gjort, sier Simcic Brønn.

Millioner

Et eksempel på bedriftsledere som har gitt penger, er en av Norges rikeste menn, Stein Erik Hagen. Torsdag for nesten to uker siden ga han «noen millioner» - det vil si minst to millioner kroner - til Montebello-senteret for kreftsyke og deres pårørende. Hagen har også vært en drivkraft i Hakon Gruppens utdeling av julematpakker til fattige i Oslo. Men den aller mest kjente gaven fra Hagen personlig er nok «sponsingen» av Märtha Louises ridning.

- Hagen vet nok hva han gjør. På lang sikt vil han tjene på dette - hans navn og hans firma vil være knyttet opp mot noe folk assosierer som godt. Et godt image gir økt salg, sier Simcic Brønn.