Geelmuyden sparket etter «Nøkkelhull»-strid

Jobbet for Helsedirektoratet med «Nøkkelhull»-kampanjen - og ga Kiwi råd om samme tema samtidig.

SPARKET: Kommunikasjonsguru Hans Geelmuyden og hans byrå blandet rollene da de ga råd til Helsedirektoratet. Foto: Kristian Ridder-Nielsen/Dagbladet
SPARKET: Kommunikasjonsguru Hans Geelmuyden og hans byrå blandet rollene da de ga råd til Helsedirektoratet. Foto: Kristian Ridder-Nielsen/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helsedirektoratet har sparket rådgiverne i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese (GK), skriver direktoratet i en pressemelding.

De har bistått direktoratet i kommunikasjonsarbeid knyttet til kostråd og kampanjen i forbindelse med sunne matvarer merket med «Nøkkelhull». Samtidig fikk de betalt fra lavpriskjeden Kiwi, i forbindelse deres kampanje om å fjerne moms på «Nøkkelhull»-varene.

Helsedirektoratet understreker at de har hatt et nært samarbeid med dagligvarebransjen, men at en slik kobling ville være å behandle kjedene ulikt.

- Samarbeider likt Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen sier til Dagbladet at de ble kjent med samarbeidet mellom GK og Kiwi i går, og at de da avsluttet sitt samarbeidet med pr-rådgiveren.

- Det kan gis et inntrykk av at Kiwi har fått bedre tilgang til informasjon enn hva andre aktører har fått — og det er en situasjon vi ikke ønsker å være i. Vi har ingen grunn til å tro at Kiwi har fått informasjon — vi har fått forsikringer om at det ikke er tilfelle, men det skal ikke være tvil om at vi samarbeider likt med alle aktørene, sier Larsen til Dagbladet.

- Vil dere unngå å samarbeide med Geelmuyden.Kise etter dette?

- Det har vi ikke tatt stilling til, men det tror jeg ikke. Jeg har drøftet saken grundig med Geelmuyden i dag, og vi er enige i at dette har vært en gal vurdering.

- Var det korttenkt av GK?

- GK oppgir at deres vurdering var at de to kampanjene hadde sammenfallende interesser, men vi er uenige i at man kan ha begge hatter samtidig. Helsedepartementet skal være sikre på at aktører i bransjen opplever at de kan inngå samarbeid med oss og at det er like vilkår for alle aktørene, sier Larsen til Dagbladet.

Beklager Administrerende direktør Hans Geelmuyden i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese, sier til Dagbladet at han beklager det som har hendt.

- I helga ble vi spurt av Kiwi om å hjelpe dem med en operativt mediekontaktarbeid i forbindelse med at Kiwi har fjernet momsen på «Nøkkelhull»-varene. Kiwi har sammenfallende interesser med direktoratet, så jeg sa ja. Jeg tenkte ikke langt nok til å se det fra direktoratets side, sier Geelmuyden.

- Vi har garantert at Kiwi ikke har fått annen informasjon, og Kiwi har forsikret direktoratet om det samme.

UØNSKET SITUASJON: Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen frykter at det kan gis et inntrykk av at Kiwi har fått bedre tilgang til informasjon enn de andre aktørene.
Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
UØNSKET SITUASJON: Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen frykter at det kan gis et inntrykk av at Kiwi har fått bedre tilgang til informasjon enn de andre aktørene. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Geelmuyden var selv rådgiver overfor direktoratet, men forsikrer om at de har hatt to separate team til å jobbe med de ulike kampanjene.

- Jeg skjønner direktoratets beslutning, og tar det fulle ansvaret selv.

- Overrasket Coop Norge er en av aktørene som har vært med på samarbeidet om Nøkkelhullkampanjen. Informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad sier til Dagbladet at han ikke tror GKs samarbeid med Kiwi vil får store konsekvenser, men han mener pr-rådgiverne har brutt en kodeks i bransjen:

- Jeg ble overrasket. Når man har ridd på flere hester uten å informere partene om hverandre, så er det noen spørsmål som svirrer rundt i hodet. Klarer man å fri seg fra kunnskapen man har fått fra den ene når man samarbeider med den andre? Har det hjulpet noen i kampanjen på den ene eller andre siden? Reelt sett så tror jeg ikke dette er et problem, men man ser at kodeksen i bransjen er brutt, som ikke er en god følelse for oss.

- Problematisk Han lar seg ikke imponere av Geelmuydens forsikring om at de har brukt ulike team til de to kampanjene.

- Man bør ikke bagatellisere dette når andre opplever det som problematisk. Man bør heller ta en mer ydmyk rolle, sier Kløvstad.

- Når de sitter på begge sider av bordet, og har kunnskap fra statlige oppdragsgivere kan jo det være nyttig informasjon når man skal profilere og markedsføre aktører på dagligvaresiden. Det er håpløst, sier han.

- PROBLEMATISK: Informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge lar seg ikke imponere av Geelmuydens forsikring om at de har brukt ulike team til de to kampanjene.
- PROBLEMATISK: Informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge lar seg ikke imponere av Geelmuydens forsikring om at de har brukt ulike team til de to kampanjene. Vis mer