MOTTAR TRUSLER: Klaus Radke er formann i flyklubben der piloten Andreas Lubitz' lærte å fly. Foto: AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ
MOTTAR TRUSLER: Klaus Radke er formann i flyklubben der piloten Andreas Lubitz' lærte å fly. Foto: AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZVis mer

Germanwings-piloten Andreas Lubitz' seilflyklubb mottar drapstrusler

- Jeg er ingen lege. Jeg synes han virket normal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SISTE: Den tyske avisa Bild am Sonntag melder at etterforskere har identifisert deler av liket etter Andreas Lubitz. Identifiseringen er blitt gjort ved hjelp av DNA-analyse.

150 personer mistet livet da Germanwings flight 4U9525 styrtet i de franske alpene i Seynes-Les-Alpes på tirsdag.

To dager seinere ble det klart at flystyrten ikke var noen ulykke. Da lydopptakene fra cockpit ble analysert, viste det seg at styrmannen Andreas Lubitz (28) hadde stengt kapteinen ute fra cockpit. Deretter koblet han om autopiloten, slik at flyet krasjet.

Drømte om å fly Nyheten kom som et sjokk for personer som kjente piloten.

Venner har fortalt at flyvingen var Lubitz' store drøm. Bare 14 år gammel startet han karrieren i den lokale flyklubben.

Formannen i klubben Luftsportclub Westerwald forteller til New York Times at Lubitz virket som en helt typisk 14-åring, og at det ikke var noe unormalt ved fascinasjonen hans for å fly.

Mottar trusler Da Lubitz i høst var tilbake i klubben for å få fløyet de nødvendige timene han trengte for å opprette seilflysertifikatet, lot Radke seg imponere av den profesjonelle og tilsynelatende selvsikre mannen Lubitz hadde blitt.

- Da jeg så ham som voksen, sammenliknet med som barn, tenkte jeg «han har virkelig blitt til noe». Han var selvsikker og hjelpsom. Jeg tenkte «han er en som har fått det til», sier han til New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Radke forteller også at de mottar drapstrusler på mail. Truslene skal komme som følge av at det var i klubben at Lubitz begynte å fly, og fordi ingen hadde fanget opp at det var noe galt med ham.

- Jeg er ikke lege. Jeg synes han virket normal, sier Radke til avisa.

Det har kommet fram at Lubitz har slitt med psykiske problemer. Han tok et avbrekk fra studiene i 2009 som følge av depresjon eller utbrenthet.

- Stille og vennlig Ett annet av medlemmene i seilflyklubben har tidligere fortalt at Lubitz ikke viste noen tegn til depresjon da han fornyet seilflylisensen sin sist høst.

- Han var glad for at han hadde fått jobben hos Germanwings, og han hadde det bra. Han ga en god følelse, sier Peter Rücker, som fulgte piloten mens han lærte seg å fly.

Rücker beskriver Lubitz som en ganske stille, men vennlig ung mann.

Andrepiloten fikk sin seilflylisens da han var tenåring, og ble i september 2013 ansatt i Germanwings. Han skal ha pilotutdannelsen sin fra Lufthansas egen skole i Bremen. Mannen hadde 630 flytimer på Airbus A320, da han - i følge franske myndigheter - styrte flyet i katastrofen.

PILOT: Andreas Lubitz satt bak spakene da en Airbus-maskin styrtet i alpene på tirsdag. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER
PILOT: Andreas Lubitz satt bak spakene da en Airbus-maskin styrtet i alpene på tirsdag. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER Vis mer