- Gi Katrine pengene, Storebrand!

Ledelsen i Storebrand forsikring vil bruke en måned på å vurdere om de skal anke rekord-erstatningen til trafikkskadde Katrine Bråtane (21) til Høyesterett. Selskapet får klare råd om å betale.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mørch Medierådgiver Rune Mørch Wergeland mener saken allerede har gitt selskapet mye negativ omtale. Han råder Storebrand til å gi Bråtane de ti millionene og «få saken ut av verden».

Wergeland er leder for fagområdet mediekontakt i rådgivnings- og konsulentfirmaet Geelmuyden.Kiese. Han mener det er viktig for Storebrand å kvitte seg med belastningen saken representerer så snart som mulig.

Mørch Wergeland er opptatt av signalene selskapet gir kundene sine hvis de anker saken, som allerede har tatt ti år.

Etter å ha blitt lam fra livet og ned i en påkjørsel da hun var 11 år, ble den nå 21 år gamle jenta tilkjent rekorderstatningen av Agder lagmannsrett i går.

Langsiktige hensyn

- Selvsagt virker det smålig å anke, det er ikke noe godt signal. Det viser at selskapet er kundens beste venn kun til en erstatning skal utbetales, mener Mørch Wergeland. Han har likevel forståelse for at selskapet frykter presedens i en erstatningssak der motparten er blitt tilkjent 40 ganger så mye penger som selskapet i utgangspunktet var villig til å tilby.

- Men med den ferske historien til Storebrand fersk i minnet, sitter vel mange igjen med det inntrykket av selskapet har mye penger. Da ville jeg ha vært svært forsiktig med å være kjip overfor kundene mine.

Medierådgiveren innser at forsikringsselskapet har langsiktige økonomiske hensyn å ta. Men han påpeker at de heller ikke tjener på å være lenge i mediene med en sak som framstår som negativ på deres vegne.

- Lettkjøpt

- Signaleffekten har allerede vært så skadelig for Storebrand at det vil være fornuftig å begynne å tenke på kommunikasjon. Hvis de bare kunne si at denne saken er spesiell, at de ikke ønsker å utsette en 21 år gammel jente for enda en rettssak, betale henne pengene hun er tilkjent og bli ferdig med det, kunne nok mye være reddet, mener Mørck Wergeland.

Informasjonsansvarlig Jack Frostad i If Skadeforsikring, ansvarlig for Storebrands skadeforsikringer, betegner Mørch Wergellands argumenter som «lettkjøpte».

- Argumentene er lett å sette fram, men de har ingen forankring i det å drive en forsikringsvirksomhet. med rettferdighet i systemet, sier Frostad til Dagbladet.no.

- Et forsikringsselskap kan kjøpe seg ut av det meste på kort sikt. Med det følger faren for å møte seg selv i døra seinere. Ikke minst må vi ta hensyn til rettferdigheten overfor andre skadelidende.

Tenker i en måned

Frostad har sett på dommen fra Agder lagmannsrett, og peker på at åtte av vel 9,5 millioner kroner i erstatningen er relatert til framtidig pleie og omsorg.

- Da er vi inne på et tema som går på hva som skal være det offentliges oppgave og hva som skal legges over på forsikring og, i dette tilfellet, bileier. Hvis vi bestemmer oss for at dette er noe som skal dekkes av forsikringen, hva da med de som skades i ulykker uten noen motpart? Skal vedkommende da få et dårligere utgangspunkt for det videre livet fordi han ikke har et forsikringsselskap å kreve for penger? spør Frostad.

Sammen med Storebrands advokat Wenche Flavik vil han i tida framover gå nøye gjennom domspapirene. Han regner med at de vil bruke hele ankefristen, hn måned, før de bestemmer seg for om saken skal ankes inn for Høyesterett.

<B>GLAD:</B> - Jeg håper inderlig at dette er over nå, sa Katrine Bråtane (21) til Dagbladet i går. Om en måned får hun vite om Storebrand anker.