FORTVILER: Pårørende til de 239 savnede om bord MH370 krever svar og større åpenhet fra malaysiske myndigheter. Foto: EPA/AHMAD YUSNI/NTB Scanpix
FORTVILER: Pårørende til de 239 savnede om bord MH370 krever svar og større åpenhet fra malaysiske myndigheter. Foto: EPA/AHMAD YUSNI/NTB ScanpixVis mer

- Gi oss morderen. Gi oss sannheten

Pårørende krever svar på hva som skjedde med mysterieflyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 22 dager etter forsvinningen er det fortsatt ikke funnet ett eneste fysisk spor etter Malaysia Airlines MH370, en Boeing 777 med 239 personer om bord.

Nærmere 20 fly og båter har i dag gjennomsøkt et område på over 250 000 kvadratkilometer utenfor vestkysten av Australia, hvor etterforskere mener flyet trolig gikk ned 8. mars. Det rapporteres stadig om funn av interessante gjenstander, men så langt har alt vist seg å være søppel og urelatert drivgods.

Nå krever de etterlatte konkrete svar og økt åpenhet.

- Vi vil ha beviser. Vi vil ha sannheten. Vi vil ha familien vår, sier Jiang Hui, en talsperson for familiene, under en protest i Kuala Lumpur, melder CNN.

I sorg De frammøtte bar plakater med tekster som «Gi oss morderen. Gi oss sannheten».

- Den malaysiske siden må gi oss utfyllende beviser, og svare på spørsmål fra familiene. Vi er presset og i sorg. Møtene med Malaysia Airlines i Kina var ikke fruktbare, sier han.

De etterlatte krever også at malaysiske myndigheter ber om unnskyldning for at de 24. mars erklærte flyet for å være styrtet, og at det ikke er noe håp om å finne overlevende.

- De har ikke noen direkte bevis. Konklusjonen er bare basert på matematiske analyser, og de brukte en usikker matematisk modell. Deretter konkluderte de med at alle var døde, sier Steve Wang, en annen etterlatt, ifølge Sky News.

Skal lytte i dypet Klokka tikker. For å finne et svar på hva som skjedde, er etterforskere avhengige av å finne et vrak, og aller helst de svarte boksene som lagrer informasjon om flyet og det som ble sagt i cockpiten.

Problemet er at de går på batterier og har bare nok strøm til å sende ut peilesignaler i én måned. Denne fristen er bare åtte dager unna.

- VANSKELIG: Kommandørkaptein Mark Matthews fra den amerikanske marinen sier de står overfor ekstremt krevende utfordringer i jakta på svar. Foto: AP Photo/Rob Griffith/NTB Scanpix
- VANSKELIG: Kommandørkaptein Mark Matthews fra den amerikanske marinen sier de står overfor ekstremt krevende utfordringer i jakta på svar. Foto: AP Photo/Rob Griffith/NTB Scanpix Vis mer

- Vi har virkelig utfordringer foran oss. Batteriene pleier vanligvis å vare litt lenger enn 30 dager, sier kommandørkaptein Mark Matthews i den amerikanske marinen, som deltar i søket.

Mandag morgen setter skipet «Ocean Shield» kurs mot leteområdet med utstyr som kan lytte etter de svarte boksene. Men før søket i dypet kan starte for alvor, må de finne vrakrester på overflaten og regne seg bakover i tid ved hjelp av informasjon om havstrømmer og vær.

- Det kritiske er å gi havforskerne gode posisjonsdata, slik at de kan hjelpe oss med å finne et sannsynlig krasjsted, sier Matthews.

UNDERSJØISK ØRE: Skipet «Ocean Shield» setter kurs mot søkeområdet på mandag morgen. Båten, som tilhører det australske sjøforsvaret, har utstyr som kan lytte etter signaler fra flyets svarte bokser. Foto: AP Photo/Rob Griffith/NTB Scanpix
UNDERSJØISK ØRE: Skipet «Ocean Shield» setter kurs mot søkeområdet på mandag morgen. Båten, som tilhører det australske sjøforsvaret, har utstyr som kan lytte etter signaler fra flyets svarte bokser. Foto: AP Photo/Rob Griffith/NTB Scanpix Vis mer