PIRATER: Disse mennene, som angivelig er somaliske pirater, ble fremstilt for retten i Mombasa i Kenya i går. De ble arrestert da de prøvde å kapre et skip i det indiske hav. Foto: REUTERS/Joseph Okanga/Scanpix
PIRATER: Disse mennene, som angivelig er somaliske pirater, ble fremstilt for retten i Mombasa i Kenya i går. De ble arrestert da de prøvde å kapre et skip i det indiske hav. Foto: REUTERS/Joseph Okanga/ScanpixVis mer

- Gifter seg med de vakreste jentene og har de største våpnene

Piratskip senket og russerne er på vei. Men de somaliske piratene tjener store penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): De har 33 russiske stridsvogner, olje til en verdi av 700 millioner kroner og 36 000 tonn hvete.

Piratene som herjer kysten av Afrika har plutselig røvet seg en plass midt i verdens nyhetsbilde, etter over 90 kapringsforsøk bare i år.

Ifølge BBC forhandler nå Saudi Arabias regjering med piratene om å frigi supertankeren Sirius Star som ble kapret mandag.

- Vi liker ikke å forhandle med terrorister eller kaprere. Men eierne av tankeren bestemmer til slutt hva som vil skje, sier prins Saud al-Faisal til BBC.

De to britene Peter French og James Grady er om bord det kaprede skipet.

Senket moderskip
Samtidig som piratene er i forhandlinger om å frigi supertankeren, melder britiske Times og flere andre medier at et somalisk piratskip, et såkalt moderskip som piratene bruker når de er ute på tokt, ble senket av den indiske marinen i går.

Krigsskipet INS Tabar ble angrepet av to somaliske piratbåter i Adenbukta. En av båtene kom seg unna, mens den andre eksploderte og sank etter at INS Tabar åpnet ild mot båten.

Pirater bevæpnet med automatvåpen og granatkastere skal ha strømmet opp på dekk før INS Tabar senket moderskipet.

Russland sender nå flere marinefartøyer til farvannene utenfor Somalia for å beskytte skipstrafikken mot pirater.
En russisk admiral sier det er helt nødvendig å sende flere skip fordi sjørøvere har trappet opp sin virksomhet.

Russiske myndigheter sendte i september fregatten «Fryktløs» til området, men den økte piratvirksomheten gjør at deres militære nervær blir styrket.

Lever i luksus
Piratene kontrollerer byen Eyl og deler av regionen Puntland. Der lever den vellykkede andelen av piratene et liv i luksus. De hevdes at piratene er de eneste som tjener gode penger i Somalia.

- De har penger, de har makt og de blir sterkere for hver dag, sier Abdi Farah Juha, som bor i regionen, til BBC.

- De gifter seg med de vakreste jentene, bygger de største husene og har de nyeste bilene og skytevåpnene, sier han.

En pirat som har tjent seg rik sier det på denne måten til den britiske avisa Guardian:

- Først ser vi etter et fint hus og en fin bil. Så kjøper vi skytevåpen. Resten av pengene bruker vi til å slappe av, sier piraten Abshir Salad til Guardian.

Når en pirat skaper seg en formue er det vanlig at han skaffer seg en andre eller tredje kone. Dette er ofte fattige og vakre kvinner fra nomadiske stammer, skriver BBC.

Vellykkede raid feires ofte med bedre middager og khat på fine restauranter og hoteller.

Lønnsomt
BBCs reporter i Puntland, Ahmed Mohamed Ali, har aldri sett interne kamper blant piratene. Han mener forklaringen er at virksomheten rett og slett er for lønnsom.

Det ble for eksempel rapportert om skyting og kamper om bord på kaprede MV Faina, som inneholder de 33 russiske stridsvogenene. Men ingen ble drept. Og forklaringen var enkel:

- Alle er glade. Vi skjøt bare for å feire Eid, sier pirattalsmann Sugule Ali til BBC.

Piratene tjener stort sett ved å kreve løsepenger for de kaprede skipene.

Metoden som de tungt bevæpnede piratene bruker, er å kjøre opp på begge sider av det utvalgte målet med racerbåter. Deretter border de båten mens de skyter over brua, enkelte ganger også med raketter, for at kapteinen ikke skal greie å komme seg unna med båten.

Tre grupper
Ifølge BBCs Somalia-ekspert Mohamed Mohamed kan piratene grovt sett deles i tre grupper:

• Tidligere fiskere. De betraktes som hjernen i operasjonene fordi de kjenner havet.

• Tidligere militære, som representerer musklene i operasjonene. De fleste har krigserfaring.

• Tekniske eksperter. Har ansvaret for alt fra satellittelefoner til GPS til det militære utstyret.

Ifølge BBC samarbeider piratene med forretningsmenn i Dubai. Tidligere skal disse forretningsmennene ha finansierte deler av piratenes virksomhet, men nå skal piratene selv ha fått så god økonomi at de har begynt å låne ut penger til forretningsmennene.

Guardian melder at piratene i tillegg samarbeider økonomisk med somaliere som har flyttet til utlandet, som Kenya, de forente arabiske emirater, Canada og Storbritannia.

Umulig å stanse

De fleste eksperter er nå enige om at det er umulig å stanse piratene så lenge det hersker lovløse tilstander i Somalia.

Bare det siste året har det vært et 80-90-talls kapringsforsøk. De aller fleste av disse igjen, har skjedd det siste halve året. Kapringene har også blitt mer alvorlige og voldelige.

Det internasjonale samfunnet prøver nå å gjøre noe med piratproblemet.

Noel Choong, leder av Det internasjonale maritime byrås piratavdeling, mener at situasjonen i farvannet ved Afrikas Horn og utenfor kysten av Jemen er fullstendig ute av kontroll, ifølge NTB.

- Vi har opplevd en voldsom økning av volden og i antall skip som er angrepet. FN og det internasjonale samfunnet må finne måter å sette en stopper for denne trusselen på, mener Choong.

Sverige sender fregatter

Ifølge NTB planlegger Sverige å sende to fregatter og et moderskip til farvannene utenfor den piratherjede kysten av Somalia. Fregattene vil delta i EUs britiskledede marineflåte i området, sier den svenske regjeringens talsmann Mikael Östlund. De svenske fregattene skal bidra til å beskytte skip med forsyninger fra Verdens matvareprogram.

De svenske skipene blir tidligst utplassert i april, og de vil ha et mannskap på om lag 145 personer, skriver AP. Det er ventet at Riksdagen vil godkjenne utplasseringen av skipene tidlig neste år.

Den norske regjeringen har foreløpig ikke planer om å sende marinefartøy.

- Regjeringen vurderer fortløpende de forespørsler som kommer inn. De nye marinefartøyene skal nå innfases, og vil ikke være klare før andre halvår 2009. Før det vil det ikke være aktuelt, opplyser underdirektør Helene Lassen i Forsvarsdepartementet til NTB.

KAPRET: Det kinesiske frakteskippet FV Tian ble kapret tirsdag. Foto: REUTERS/Scanpix
KAPRET: Det kinesiske frakteskippet FV Tian ble kapret tirsdag. Foto: REUTERS/Scanpix Vis mer