Giftgass påvist i kabin og cockpit i norske fly

Norske forskere er først i verden til å påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Kan skade nervesystemet og utløse psykoser.

FANT GIFTIGE STOFFER: Etter Dagbladets avsløringer om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer i 2003, startet Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) omfattende undersøkelser i flyindustrien. Foto: Kasper Solbu/Stami
FANT GIFTIGE STOFFER: Etter Dagbladets avsløringer om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer i 2003, startet Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) omfattende undersøkelser i flyindustrien. Foto: Kasper Solbu/Stami Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Vi er de første i verden som har lykkes med å utføre målinger i flykabiner under drift, takket være gode, egenutviklede metoder og godt samarbeid med luftfartsindustrien, sier direktør Pål Molander ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami).

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt og ansettelse av stipendiat Kasper Solbu som snart forsvarer sin doktorgradsavhandling.

Fant giftgass om bord I en fersk studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviser forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly.

Forskerne gjorde målinger i flyet etter at det var satt på bakken på grunn av gassene som oppsto etter en lekkasje av turbinolje i motoren.

Ved lekkasje eller søl av turbinoljeolje i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt nok. Siden flyene henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer