Giganten vil gi deg alt

En Internett-gigant kjøper en mediegigant. De vil nå deg på kjøkkenet, i bilen, på kaffebaren eller hvor du enn måtte befinne deg akkurat nå. Det eneste vi må gjøre, er å lette på sløret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelforfatteren er nettredaktør i Dagbladet og doktorand ved BI Senter for medieøkonomi.

America Online tar over Time Warner, og i første omgang får du Internett på TV og TV på Internett. Men America Online har også alliert seg med General Motors for å gi deg Internett i bilen. Yahoo! har gjort det samme med Ford, og Jon Bing vil slå sammen NRK og Telenor. Dette er uttrykk for konvergens i praksis.

Mens vi fortsetter å smile lett overbærende av teknologioptimistenes villeste framtidsvyer, ruller den digitale revolusjonen videre. Ser vi bedre etter, begynner det å tegne seg et bilde av en helt ny virkelighet. Både medier og bransjer smelter sammen.

Digitaliseringen gjør det utenkelige tenkelig. Men det faktum at stadig flere av oss tar mulighetene i bruk, er vesentlig viktigere enn hva som faktisk er teknologisk mulig.

Over to millioner nordmenn har nå tilgang til Internett. Sju av ti tenåringer er jevnlige brukere, rapporterer Gallup. Og Internett er bare begynnelsen.

JEG PENDLER MED TOG mellom Sandefjord og Oslo, og en ettermiddag satt ei tenåringsjente på andre siden av midtgangen. En digital CD-spiller ga musikk i øretelefonen, og hun trampet takta mens hun med den ene hånda bladde i et magasin. Den andre brukte hun til flittig å taste tekstmeldinger på mobiltelefonen, mens hun ivrig tygde tyggis. Det var ikke det samme bildet jeg hadde i hodet da jeg som mediestudent leste Sigurd Høsts «Daglig mediebruk».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kommuniserer med hverandre og forbruker medier på nye måter. Vi er mer eller mindre aktive deltakere i revolusjonen.

Men hva skal jeg med Internett i bilen? De amerikanske industrigigantene presenterer denne uka sine nye nettmodeller på en internasjonal bilutstilling i Detroit. De håper jeg vil velge bort toget og heller ta bilen som gir meg kontinuerlig oppdatert trafikkinformasjon med forslag til omkjøringsveier i god tid før jeg når trafikk-korken. Det hadde vært nyttig.

Er ikke køen til å unngå, kan jeg få servert siste nytt, lese e-post eller kanskje se gårsdagens «Frasier»-episode i reprise bare for meg. Litt atspredelse er heller ikke å forakte når alternativet er reinspikka frustrasjon. Men av hensyn til trafikksikkerheten burde jeg kanskje velge den gode gamle radioen {ndash} som i digital utgave vil la meg få velge å starte min avspilling av programmet som begynte å gå på lufta for fem minutter siden.

NETTETS TEKNOLOGI tar oss med videre fra nye mediekanaler for informasjon og underholdning til nye verktøy som på en effektiv måte lar oss løse daglige gjøremål.

Og de store multimediegigantenes motiver er å infiltrere våre liv så dypt som det lar seg gjøre. Mens tradisjonelle medier tar i bruk markedsanalyser for å skaffe seg mest mulig viten om sine brukere på aggregert nivå, er de nye aktørene opptatt av å få vite mest mulig om hver enkelt bruker. Om deg og meg. I stedet for å be om ni kroner i kiosken ber de om en størst mulig bit av vårt liv.

Profilen bygger de vertikalt integrerte selskapene som vokser ut av konvergensprosessen opp gjennom å kunne løse alle våre behov for underholdning og nytte. Mens vi ringer, sender e-post, betaler regninger, sjekker aksjekurser, registrerer bursdagspåminnelser og leser nyheter, bygges det opp et bilde av oss. Ikke bare om våre interesser og særegenheter, men også om vårt humør og vår dagsform. Både demografi og psykografi.

En slik detaljert informasjon har stor verdi for markedsførere som forsøker å oppnå et én-til-én-forhold til den som mottar deres budskap. De vil rett og slett ikke kaste bort ressurser på å kommunisere med folk som trolig ikke er interessert i det de har å tilby. Der ligger trusselen for TV og andre medier som lever av helst å nå alle. Det er ikke lenger nødvendigvis interessant for annonsørene.

OM VI BLIR MED VIDERE på revolusjonen ved å bruke PC, TV, mobiltelefon eller et annet medium som vi ikke har fantasi til å tenke på, spiller ingen rolle. Fordi alt innhold, alle medier og all interaktiv kommunikasjon er redusert til digitale data, vil du få muligheten til å gjøre det du vil på den skjermen som er nærmest deg.

Mest mulig av vår tid kombinert med en best mulig profil er det annonsørene vil være villige til å betale for. Og slik blir den nye gratisfesten finansiert.

Samtidig oppstår det en ny nisje for leverandører som tar seg betalt for tjenester som ikke blir observert av storebror.

Slik får noen av oss en helt ny begrunnelse for å stikke ut i kiosken og betale ni kroner, mens brødristeren står offline og varmer frokosten.