Giganten vil gi deg alt

En Internett-gigant kjøper en mediegigant. De vil nå deg på kjøkkenet, i bilen, på kaffebaren eller hvor du enn måtte befinne deg akkurat nå. Det eneste vi må gjøre, er å lette på sløret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Artikkelforfatteren er nettredaktør i Dagbladet og doktorand ved BI Senter for medieøkonomi.

America Online tar over Time Warner, og i første omgang får du Internett på TV og TV på Internett. Men America Online har også alliert seg med General Motors for å gi deg Internett i bilen. Yahoo! har gjort det samme med Ford, og Jon Bing vil slå sammen NRK og Telenor. Dette er uttrykk for konvergens i praksis.

Mens vi fortsetter å smile lett overbærende av teknologioptimistenes villeste framtidsvyer, ruller den digitale revolusjonen videre. Ser vi bedre etter, begynner det å tegne seg et bilde av en helt ny virkelighet. Både medier og bransjer smelter sammen.

Digitaliseringen gjør det utenkelige tenkelig. Men det faktum at stadig flere av oss tar mulighetene i bruk, er vesentlig viktigere enn hva som faktisk er teknologisk mulig.

Over to millioner nordmenn har nå tilgang til Internett. Sju av ti tenåringer er jevnlige brukere, rapporterer Gallup. Og Internett er bare begynnelsen.

JEG PENDLER MED TOG mellom Sandefjord og Oslo, og en ettermiddag satt ei tenåringsjente på andre siden av midtgangen. En digital CD-spiller ga musikk i øretelefonen, og hun trampet takta mens hun med den ene hånda bladde i et magasin. Den andre brukte hun til flittig å taste tekstmeldinger på mobiltelefonen, mens hun ivrig tygde tyggis. Det var ikke det samme bildet jeg hadde i hodet da jeg som mediestudent leste Sigurd Høsts «Daglig mediebruk».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer