ENORM: Tankskipet, eid av saudiske Aramco, er 330 meter langt og er lastet med 2 millioner fat olje. Skipet er blant verdens aller største - og føres for øyeblikket av somaliske pirater. Foto: Scanpix
ENORM: Tankskipet, eid av saudiske Aramco, er 330 meter langt og er lastet med 2 millioner fat olje. Skipet er blant verdens aller største - og føres for øyeblikket av somaliske pirater. Foto: ScanpixVis mer

Gigantisk oljetanker tatt av pirater

Nå frykter seildirektør Knut Frostad sjørøverkaos under Ocean Race.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oljetankeren Sirius Star ble i dag kapret av pirater utenfor kysten av Øst-Afrika og er det hittil største skipet som er kapret i området. Sirius Star var lastet med om lag to millioner fat olje.


Største skip tatt

Den amerikanske marinen, som først meldte om kapringen, hevder at de somaliske piratene fortsatt har kontroll over oljetankeren og at den nå føres inn til en havneby i Somalia.


- Dette har ikke skjedd før. Piratene har tidligere ikke klart å ta kontroll over skip av denne størrelsen. Det er tre ganger større enn et hangarskip, sier løytnant Nathan Christensen, talsmann for USAs femte flåte.


Sirius Star ble kapret 450 nautiske mil sørøst for Mombasa i Kenya, langt unna de områdene der somaliske pirater tidligere har operert.

Odfjell tar omvei

Det norske rederiet Odfjell SE opplyste i ettermiddag at selskapets oljetankere heretter ikke vil seile i Adenbukta og videre gjennom Suezkanalen. I stedet tar Odfjells skip den lange veien rundt Kapp det gode håp i Sør-Afrika.


- Vi vil ikke lenger utsette mannskapene på båtene våre for faren for å bli kapret med påfølgende fangenskap og krav om løsepenger, sier Terje Storeng, administrerende direktør i Odfjell.


Frykter for regatta

Nå frykter seiledirektør Knut Frostad  for angrep av sjørøvere under verdens største jordomseiling.


- Det er alltid farer på havet, men det er det at vi har valgt en ny rute som gir oss nye utfordringer, forteller Knut Frostad, direktør i Ocean Race til NRK.


Forskjellen fra tidligere er at båtene nå seiler fra Cape Town, og nordover til India, fremfor direkte til Australia.

Det betyr at båtene må seile langt kysten av Somalia - en strekning som er regnet som en høyrisikosone for sjansen til å møte sjørøvere.


Får pirattrening

Frostad forteller at alle utøverne er kurset i hvordan de skal hanskes med et eventuelt møte med pirater.


- Vi har hatt trening og brifing med utøverne før de dro her fra Sør-Afrika, der vi har hatt spesialister inne som har trent de i hvordan de skal komme ut av situasjonen hvis de kommer i nærheten av pirater. Hvis det er vind er jo båtene såpass raske at de kanskje kan komme seg unna, men samtidig skal man overhodet ikke sette mannskapet i noen risiko.


Støter man må pirater får man heller overgi seg som best man kan, og la de forsyne seg av eventuelle ting de finner i båten, sier direktøren.


Også ved et par senere etapper er den en reell fare for at båtene kan støte på sjørøvere.

(NTB)