KRITIKK:  I kjølvannet av orkanen Sandy har det kommet fram at så mye som 40 prosent av bilene Røde Kors anvendte som utrykningskjøretøy ble brukt til PR-formål, skriver NPR. Foto: Les Stone/American Red Cross.
KRITIKK: I kjølvannet av orkanen Sandy har det kommet fram at så mye som 40 prosent av bilene Røde Kors anvendte som utrykningskjøretøy ble brukt til PR-formål, skriver NPR. Foto: Les Stone/American Red Cross.Vis mer

Gigantisk Røde Kors-skandale: 40 prosent av uttrykningene etter orkan var reklamegimmick

Blir totalslaktet i ny rapport, som ryster amerikanerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den 29. oktober 2012 traff den gigantiske orkanen Sandy flere land i Mellom-Amerika, og blant annet østkysten av USA ble hardt rammet. Totalt tretten personer mistet livet og 6,5 millioner mennesker mistet hjemmet sitt.

Da statene, New York og New Jersey, som ble hardest rammet skulle bygges opp igjen, var Røde Kors i USA en stor og viktig bidragsyter.

Men etter en ny og sjokkerende rapport, er det flere som setter spørsmålstegn ved hvor stor bidragsyter organisasjonen egentlig var, skriver NPR News.

PR til Røde Kors I kjølvannet av orkanen Sandy har det kommet fram at så mye som 40 prosent av bilene Røde Kors anvendte som utrykningskjøretøy ble brukt til PR-formål, skriver NPR.

Flere offisielle fotografier av Røde Kors-biler tatt hvor Sandy rammet hardest, for eksempel sammen med et amerikansk flagg, kan man se utallige eksempler på.

Dette er naturlig å regne som en del av kampanjen for å skape blest rundt organisasjonen, og som NPR News skriver treffende, så fungerte dette stuntet: «amerikanerne åpnet lommebøkene sine for å donere millioner etter orkanens herjinger til den første veldedige organisasjonen de tenkte på: det amerikanske Røde Kors».

Selvskryt I månedene etter katastrofen gjorde Røde Kors uten tvil en nyttig jobb, hvor de leverte livsnødvendig hjelp til de trengende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet amerikanske medier stiller seg etter den siste rapporten er om Røde Kors brukte tiden og midlene sine rett. Organisasjonspresidenten gikk høyt ut offentlig og skrøt av en nærmest «feilfri operasjon».

Sannheten er dessverre en helt annen.

Dette viste rapportene Amerikanske NPR News og ProPublica har hentet inn flere interne dokumenter som viser at Røde Kors slet med å dekke de mest grunnleggende behovene ofrene hadde de første ukene etter uværet.

Dokumenter og intervjuer av Røde Kors-ansatte viser også at PR-arbeid gikk ut over evnen til å yte maks for å utføre såkalte katastrofetjenester.

Her er noen av funnene NPR og ProPublica gjorde:
• Overdrevent mye mat ble kastet. Dette på grunn av uerfarne ansatte, dårlig kommunikasjon og «politisk press».

• En Røde Kors-ansatt innrømmer de ikke hadde det utstyret de trengte for å utføre jobben korrekt. Han forteller også at «flere systemer mislyktes».

• Hjelpeorganisasjonen ble beordret til å produsere 200 000 ekstra måltider på én dag - for å «kjøre opp tallene». De gjorde det på budsjettet under «ekstraordinær kostnad», selv om det ikke var noen å levere maten til, og det meste av maten gikk som avfall.

• Røde Kors-ansatte Richard Rieckenberg, hjalp til under orkanen. Han beskrev hjelpen på denne måten: «Det ble klart for meg at Røde Kors ikke var interessert i å utføre hjelp; de var kun interessert i å skape en illusjon av at de hjalp til.»

• Også under den tropiske stormen Isaac som blant annet traff Louisana, får Røde Kors kritikk. En av sjåførene skal ha forklart at de hadde 80 tomme biler som «bare kjørte rundt».

I tillegg har de fått kritikk for å være altfor trege i selve uttrykningen til forskjellige nødsituasjoner.

Dette sier Røde Kors Visepresidenten i Røde Kors, Trevor Riggen, har dette å si til NPR om de rystende avsløringene.

- Jeg er veldig stolt av de tjenestene vi tilbyr. Vi har gitt ut 17 millioner måltider, gitt millioner av forsyninger og hatt titusenvis av mennesker i våre tilfluktsrom, sier Riggen.

Som poengterer at det aldri har vært meninga at PR-arbeid skal gå foran nødhjelpsarbeid.

- Men jeg tror det er detaljer i dokumentene som vi kan lære av i denne prosessen, sier Riggen til NPR News.