Gikk gjennom kontrollen to ganger

Men vaktene syntes at piloten gikk for fort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Pilot nektet å la seg sjekke

(Dagbladet.no) I dag morges måtte et Norwegian-fly tømmes for passasjerer, og både bagasje og passasjerer måtte gjennom sikkerhetskontrollen på nytt etter at flykapteinen ikke fikk lov til å ta av. Kapteinen ble ikke klarert i sikkerhetskontrollen før han gikk om bord i flyet.

Gikk gjennom uten piping

Men piloten hadde trukket kortet sitt ved sikkerhetskontrollen og fått grønt lys. Han gikk gjennom sikkhetskontrollen uten at det pep, men fikk beskjed av sikkerhetsvaktene om at han hadde gått for fort.

Piloten ble derfor bedt om å gå gjennom kontrollen nok en gang og gjorde dette. Men fortsatt syntes sikkerhetsvaktene at piloten gikk for fort. De ba ham derfor om å gå gjennom kontrollen for tredje gang. Dét nektet piloten.

- Jeg kan bekrefte at piloten ble bedt om å gå forskriftsmessig gjennom kontrollen. Det ble han bedt om flere ganger, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Dagbladet.no.

Taxet på rullebanen

Sikkerhetsvaktene nektet å godkjenne kontrollen av piloten på grunnlag av de to passeringene. Piloten hadde begynt å taxe mot rullebanen da han fikk beskjed via tårnet om å snu og returnere til gaten. Dette gjorde piloten.

Etterpå ba piloten om ny tillatelse fra tårnet og begynte nok en gang å taxe mot rullebanen for take off. Da lufthavnkontoret oppdaget at flykapteinen var i ferd med å ta av, til tross for at han ikke hadde blitt sikkerhetsklarert, ringte de nok en gang tårnet og ba om at flyet ble stoppet.

Dermed måtte DY 742 fra Gardermoen til Trondheim nok en gang vende tilbake til gate. Fordi piloten hadde rukket å gå om bord, måtte hele flyet tømmes og settes på bakken. Passasjerene måtte over i et nytt fly.

Unndratt kontroll
- Han har unndratt seg sikkerhetskontroll etter de retningslinjer han skal. Da har han ikke gått gjennom forskriftsmessig, sier Kobro.

- Rent sikkerhetsmessig må ting skje forskriftsmessig. Vi kan ikke gå inn på måter og former. Dette er ting vi ikke har offentlighet om.

Oslo Lufthavn har valgt å sperre pilotens id-kort slik at han ikke kan passere sikkerhetskontrollen før saken er avklart. Dermed er piloten foreløpig satt på bakken. Luftfartstilsynet er varslet om saken, og i verste fall kan mannen miste flylisensen sin etter krangelen med sikkersvaktene ved slusen.

Det er EU-retningslinjer som er årsaken til at flypersonalet nå må kontrolleres på samme måte som passasjerene de skal fly. Både flygere og annet mannskap er gjennom kontrollen flere ganger daglig.

Piloten har annen versjon

Tillitsvalgt Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Forening vil ikke uttale seg om hva som skjedde da kapteinen ble stoppet i sikkerhetskontrollen. Men han legger ikke skjul på at han mener det ble utpekt en syndebukk for tidlig.

- Piloten har en helt annen versjon av det som skjedde enn det som har kommet frem. Det er en helt annen virkelighetsbeskrivelse av det som skjedde. Dette er storm i et vannglass, sier han.

-
Vi piloter må gjennom kontrollen flere ganger om dagen og skal forholde oss til den. Men denne saken må belyses ordentlig, sier Vatnar.

Blir personalsak

Norwegian tar hendelsen i dag tidlig svært alvorlig og har opprettet personalsak.

- Vi har hatt møte og behandlet saken som en personalsak, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Dagbladet.no.

- Vi har ingen kommentar til årsaken. Vi avventer samtaler og rapporter. Saksgangen må følge personalpolitiske regler og Arbeidsmiljøloven.

Ellingsen vil ikke uttale seg om muligheten for at den erfarne flykapteinen kan miste lisensen.

- Jeg vil ikke forskuttere noe. Kapteinen er satt ut av tjeneste til saken er avklart, sier hun.