RUSTER OPP:  Piratene i det arabiske og indiske hav blir stadig mer spesialiserte, med både bedre våpen og bedre båter. Her blir noen somaliske pirater tatt av britisk marine, men de internasjonale styrkene i Adenbukta og i havområdet rundt klarer ikke å stoppe alle piratene. Derfor bruker stadig flere rederier væpnede vakter på båtene sine. Nå blir det også lettere for norskeide båter å hyre inn private væpnede vakter, noe Norges Rederiforbund setter pris på. Foto: Terry Sewaqrd/Reuters/Scanpix
RUSTER OPP: Piratene i det arabiske og indiske hav blir stadig mer spesialiserte, med både bedre våpen og bedre båter. Her blir noen somaliske pirater tatt av britisk marine, men de internasjonale styrkene i Adenbukta og i havområdet rundt klarer ikke å stoppe alle piratene. Derfor bruker stadig flere rederier væpnede vakter på båtene sine. Nå blir det også lettere for norskeide båter å hyre inn private væpnede vakter, noe Norges Rederiforbund setter pris på. Foto: Terry Sewaqrd/Reuters/ScanpixVis mer

Gir etter for våpenkappløp

Mens John Fredriksen bevæpner sine skip som han vil, får nå norske båter lettere tilgang til væpnede vakter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra og med fredag kan norskeide skip hyre inn private bevæpnede vakter hvis de kan dokumentere at behovet er stort nok, fortalte næringsminister Trond Giske på en pressekonferanse i går. Han sa videre at Regjeringen er «prinsipielt mot bevæpnede vakter», men at piratangrep mot skip i Adenbukta og det indiske hav er så mange at «det er en trussel vi ikke kommer utenom».
Kan bli for byråkratisk Rederinæringen takket og bukket for forskriftsendringene, som sier at rederiene må søke lokal politimyndighet om å få ha væpnede vakter ombord i båtene, samt at de må sende inn mye dokumentasjon rundt hvem som gjør hva, og hvordan.

- Vi har jo ingen norske skip, så vi trenger ikke å forholde oss til slike regler. Men det du sier høres vel byråkratisk ut, sier Olav Eikrem, teknisk direktør i Frontline til Dagbladet.

Frontline, som er et av verdens største shippingselskap, forholder seg blant annet til Hong Kong og Singapore.

- Vi har skrevet brev og fått aksept fra flaggstatene i forhold til å bevæpne oss der det er behov, som i det arabiske og deler av det indiske hav, sier Eikrem.

Flere og farligere Å kjøre båt i det indiske hav og det arabiske hav blir stadig mer risikofylt. Norske og utenlandske skip opplever stadig flere kapringsforsøk over et stadig større område. Kaprerne har også fartøy med lengre rekkevidde og bruker våpnene sine mer aggressivt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I de første tre månedene i år var det dobbelt så mange piratangrep i forhold til samme periode i fjor. Det er et rekordhøyt antall. Tidligere år har pirataktiviteten avtatt sterkt i monsunsesongen om sommeren, men i år frykter vi flere angrep enn vanlig i denne perioden, sier Haakon Svane, avdelingsdirektør i Rederiforbundet, til Dagbladet.

18 skip skal nå være i piratenes hender. 400 sjøfolk sitter som gisler. Rederiforbundet setter pris på avklaringen av reglene som gjelder, gjennom de nye forskriftene.

- Piratene bruker nå mer vold mot mannskapene på skipene. Bare i fjor ble 3500 sjøfolk utsatt for voldelige angrep. 1100 av disse ble tatt som gisler. De menneskelige kostnadene ved å sitte som gissel i Somalia er store og i næringen er det et sterkt fokus på beskyttelse av sjøfolk, sier Svane.

Vil unngå sjø-cowboyer I vinter ble det gjennomført ett kapringsforsøk i uka. Norske skip opplevde da å bli skutt mot med maskingeværsalver og rakettdrevne granater. Kaprerne er blitt mye mer aggressive, og de skyter mot overbygget for å få kapteinen til å senke farten sånn at de kan komme seg på skipene.

- Rederiene er av og til nødt til å leie inn væpnede vakter og det må foregå på ryddig og ansvarlig vis uten cowboyvirksomhet, sier Svane, som priser Regjeringens forskriftsendringer.

Det siste året har skipstrafikken blitt flinkere til å stå i mot kaprerforsøk, deriblant ved å bruke væpnede vakter på fartøyene. I januar i år brukte anslagsvis ett av 20 skip væpnede vakter. I dag antas det at ett av fem skip benytter slike vakter.

Norske skip blir like ofte angrepet som utenlandske skip, da kaprerne ifølge Rederiforbundet forsøker seg på alle skip. Men organisasjonen mener det ikke er tilfeldig at norske båter kapres sjeldnere enn enkelte utenlandske skip. To norske båter har blitt kapret de siste årene. Siden pirataktivitetene tok seg kraftig opp i 2008, har utflaggede Frontline kun hatt åtte kapringsforsøk.

- Vi har store skip som det er vanskelig å komme seg ombord i, så kaprerne velger seg nok andre når de kan. Vi har blitt skutt mot med maskingevær og såkalte RPG-er, og må sikre at ikke noen av våre sjøfolk blir skadd og at skipene og lasten kommer fram, sier Eikrem.

PRINSIPIELT MOT:  Næringsminister Trond Giske og regjeringen er prinsipielt mot at norske båter skal ha  væpnede vakter på skipene når de seiler i det indiske hav og i det arabiske hav, men ser at sjansen for piratangrep nå er blitt så store, at de nå kommer med nye forskrifter for at bransjen kan ha våpen ombord. Foto: Berit Roald / Scanpix
PRINSIPIELT MOT: Næringsminister Trond Giske og regjeringen er prinsipielt mot at norske båter skal ha væpnede vakter på skipene når de seiler i det indiske hav og i det arabiske hav, men ser at sjansen for piratangrep nå er blitt så store, at de nå kommer med nye forskrifter for at bransjen kan ha våpen ombord. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer