FRP-SJÅFØREN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la i går morges ut på sin E6-turnè, fra Oslo til Kirkenes. Frp-nestor Carl I. Hagen fikk være med på første etappe til Skedsmokorset. Foto: Tomm W. Christiansen

Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
FRP-SJÅFØREN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la i går morges ut på sin E6-turnè, fra Oslo til Kirkenes. Frp-nestor Carl I. Hagen fikk være med på første etappe til Skedsmokorset. Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

Gir gass for mindre kø

Carl I. Hagen ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen heve fartsgrensene på E6 i Oslo for å hindre rushtrafikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går hadde Frp-statsråden invitert Frp-gründeren på biltur til Skedsmokorset for å diskutere samferdselspolitikk. Ketil Solvik-Olsen satt selv bak rattet da Carl I. Hagen var passasjer.

Hjem fra jobben Carl I. Hagen peker mot sidevinduet:

- Se, der kom endelig 90-skiltet, her skulle det vært 110, sier han. Hvis du øker farten fra 80 km/t til 100, så øker du kapasiteten med 25 prosent.

Da ville ikke køen begynt så tidlig om ettermiddagen når folk skal hjem fra jobben. Tenk hva det ville betydd, sier Hagen.

Fra baksetet skyter statssekretær Bård Hoksrud inn:

- Det moro der, vet du Carl, er på E18 i Vestfold. Ved å sette opp fartsgrensa fra 100 til 110 er den samfunnsmessige gevinsten 46 millioner kroner i året. Det er etter at ulykker og miljøbiten er trukket fra, sier Hoksrud.

- Her på E6 er det fire felt og fullstendig oversiktlig og greit. Selv om det er påkjøring fatter jeg ikke hvorfor fartsgrensen er så lav, sier Carl I. Hagen.

Håndbøkene Ketil Solvik-Olsen nikker.

- Jeg har jo kjørt i 90 ganske lenge nå og det er jo det trafikken flyter i her. Det er den farten bilistene synes det er naturlig å kjøre i, selv om det er fortere enn 80-grensen, sier Ketil Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Får Carl I. Hagen oppfylt ønsket om å øke fartsgrensene inn og ut av Oslo?

- Vi jobber med det. Noen steder må vi investere mer i veibanen for å få god nok sikkerhet. Veivesenet har disse håndbøkene sine om hvor lang av- og påkjøringsrampene skal være. Det er derfor det har tatt litt tid.

Trafikkulykkene - Strekningen vi nå kjørte, E6 fra Oslo sentrum til Skedsmo?

- Det er en av de tingene vi diskuterer.

Så blir det kanskje ikke 110 kilometer i timen nødvendigvis, men en del steder kan vi ha høyere fartsgrenser enn i dag.

Vi tar strekning for strekning og utfordrer veivesenet når de bygger nytt at de skal tenke at her skal fartsgrensen være 110.

- Hva med faren for flere ulykker?

- Ulykker mener jeg er et godt argument, videre handler det om støy og miljøkvalitet. Men på disse strekningene her, E6 med flere felter hver vei, er det nok litt inngrodd gammel vane. På firefeltsveier er det nesten ikke ulykker, sier Solvik-Olsen.

- Så er det jo helt klart at veldig mange bilister, særlig de som har cruisekontroll, stiller inn farten minst 10 km/t over fartsgrensen, sier Carl I. Hagen.

Jevnere trafikk Samferdselsministeren trekker fram sine erfaringer fra USA.

- Da jeg bodde i Michigan, så hevet de fartsgrensen på flere av hovedveiene fra 55 og opp til 70 miles/hour enkelte steder (tilsvarer fra 80 til 112 km/t).
Mange mente dette ville bli fæle greier, men det som skjedde var at den reelle farten nesten ikke økte.

Men det du fikk var en mye jevnere trafikk, sier Solvik-Olsen.

Nytteverdien - Jeg mener vi har vært alt for forsiktige her i Norge og tenkt for lite på hvordan vi skal få trafikkflyt, fordi mange har sett på biltrafikk som et problem de helst vil bli kvitt.

Vi må spørre oss: Har veitrafikk noen kostnader? Ja, absolutt når det gjelder ulykker.

Men biltransport har også fryktelig mange fordeler. De som har styrt før oss har vært mye mer opptatt av problemene enn av nytteverdien, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.