Gir gass med gass

AS Sporveisbussene i Oslo ruller i disse dager inn i gassalderen, foreløpig for en prøveperiode på to måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både busselskapet og samferdselsminister Torild Skogsholm håper prøveperioden med bruk av komprimert naturgass (CNG) som drivstoff skal falle heldig ut.

Busser med denne gasstypen er vesentlig mer miljøvennlige enn de nåværende dieselbussene som Sporveisbussene har vel 300 av, og at det forurensende NOx(nitrogenoksid)-utslippet reduseres med 80 prosent. Støyen er vesentlig redusert både inne i bussen og utenfor.

- Velkommen etter, gratuleres det fra Gaia Trafikk i Bergen, som i fire år har brukt gassbusser på sine ruter i og rundt Bergen sentrum. Foreløpig er det ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt uten støtteordninger å drive de 38 bussene som Gaia opererer, men selskapet er innstilt på å fortsette med dem.

Interessant alternativ

- Det viktigste for oss nå er å gjøre de ansvarlige for kollektivtrafikken i Oslo oppmerksom på at busser drevet med naturgass fra Nordsjøen kan være et interessant alternativ ved kjøp av nye busser de nærmeste årene, sier direktør Tore Berg i AS Sporveisbussene.

Berg peker på at slike busser er teknisk utprøvd og velfungerende, noe som er bevist ved drift i mange byer over flere når. Foruten i Bergen brukes bussene i Göteborg og Malmø. I tillegg er det også satt i gang prøvedrift i Stockholm. I hele Europa er vel 2.000 slike busser i bruk.

Direktør Jan Helge Sandvåg i Gaia-selskapet Gaia Verksted sier til NTB at merkostnader ved drift av gassbusser i forhold til dieselbusser var noe man var kjent med ved starten for fire år siden.

- Du er avhengig av å oppnå gode gasspriser, og bussene er mindre stabile i drift enn dieselbusser. Derfor trenger de hyppigere vedlikehold. Men så langt har vi fått dekket våre meromkostninger, sier direktør Sandvåg.

Mindre forurensning

Samferdselsminister Torild Skogsholm, som var med på AS Sporveisbussenes demonstrasjonstur med en flunkende ny MAN-buss med CNG-motor, berømmer sporveiene i Oslo for at de nå prøver ut alternativt drivstoff.

- Med gassbusser har vi muligheter for å få ned forurensningen i de store byene, og jeg har som mål at innen 2020 skal 20 prosent av all trafikk skje ved hjelp av alternativt drivstoff, sier Skogsholm.

Hun er opptatt av at bruk av naturgass bare er et steg på veien videre å gjøre persontransporten helt utslippsfri.

- Jeg tenker i første rekke på hydrogenløsninger, men den teknologien er foreløpig bare under utvikling, sier statsråd Skogsholm til NTB.

Siden 1991 har Samferdselsdepartementet støttet ulike prosjekter om alternativt drivstoff, og for inneværende år er det utbetalt 12 millioner kroner i støtte for slik forskning. (.NTB)

(NTB-Geir Lillesund)

GJENNOM OSLOS GATER:</B> Med denne tyskregistrerte bussen, utstyrt med motor for komprimert naturgass (CNG), ruller AS Sporveisbussene i Oslo inn i gassalderen. Busser med slik motor er mer miljøvennlig enn dieselbusser, og de støyer langt mindre. Nå håper samferdselsminister Torild Skogsholm og Oslobussene at de skal trekke like gode erfaringer som er gjort blant annet i Bergen.