Gir goder - hindrer oppsigelser

Tarjei Vassbotn (25) og Kjetil Palmquist (37) gir sine ansatte i IT-selskapet en rekke goder for å hindre at de sier ja til andre jobbtilbud. Før jul drar alle de ansatte med samboere til Paris. Jobben betaler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De bruker så mye tid her at vi gjerne vil betale tilbake noe til familiene deres. Derfor blir julebordet i Paris i år, sier teknisk sjef Vassbotn i Onsite Solutions i Oslo, et konsulentselskap i nettverdenen.

- De fleste her er utsatt for jobbtilbud, bransjen mangler arbeidskraft. Frynsegodene er der både for trivselen, og for at de ikke skal slutte. For oss er det faktisk verre å miste en ansatt enn en kunde.

Forsikring og trening

Både Vassbotn og daglig leder Kjetil Palmquist har firmabil. Når det årsgamle selskapet får flere i ledergruppa, venter en bil på dem også.

De 10 ansatte har en rekke andre såkalte «frynsegoder». De to lederne kaller dette en standardpakke, men det er individuelle forskjeller:

,|Forsikringer: Reiseforsikring (også til partner), behandlingsgaranti ved et hvilket som helst privat sykehus i Europa innen tre dager og ulykkesforsikring.

,|Opsjoner i selskapet

,|Sparing i aksjefond.

,|Fri avis.

,|Dekning av mobil og telefon.

,|Medlemskap i treningskjeden Sats.

- Behandlingsforsikringen er også bra for oss - vi får ansatte raskt tilbake ved sykdom. Vi vil gjerne også at de holder seg i form, derfor treningen. Men sier de ja uten å bruke det, må de betale selv, sier Vassbotn.

Fornøyde

I de beskjedne lokalene treffer Dagbladet fornøyde ansatte.

- Jeg har det veldig godt, det gode miljøet betyr mest. Men for motivasjonen kan det være viktig at vi får litt mer igjen enn lønn, sier Svein Åge Tømmerbakk.

DELER UT: - Vi er ett av få IT-firmaer som tjener penger før vi bruker dem, sier Tarjei Vassbotn og Kjetil Palmquist i Onsite Solutions.