DYRT «OK»: Abdul Basir Amri (56) ble lokket av det som virket som en gunstig strøm-avtale. Nå slåss han for å unnslippe en omstridt avtale med strømleverandøren Kraft1. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
DYRT «OK»: Abdul Basir Amri (56) ble lokket av det som virket som en gunstig strøm-avtale. Nå slåss han for å unnslippe en omstridt avtale med strømleverandøren Kraft1. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Kioskeieren Abdul (56) føler seg rundlurt av Kraft1

Gir kunder el-sjokk: Tre års bindingstid og 10 000 kroner i «bruddgebyr»

- Moderne tyveri, sier Abdul Basir Amri (56) om avtalen med Kraft1.

ASKER (Dagbladet):

Abdul Basir Amri (56) var godt fornøyd, da han 30. oktober svarte OK på en tekstmelding fra selskapet Kraft1, etter å ha snakket med en telefonselger.

I tekstmeldingen fra Kraft1 var det en lenke med selskapets betingelser. Blant disse er tre års oppsigelsestid, angrefrist på bare fem dager og gebyrer på minst 6245 kroner per strømmåler ved avbrudd før avtaletida utløper.

Trengte pengene

Ifølge Amri hadde telefonselgeren gitt ham et mye bedre tilbud, med blant annet svært gunstige priser.

- Jeg hadde regnet ut at jeg ville spare 2800 kroner i november og desember, sier han da Dagbladet treffer ham i hjemmet i Asker.

Han trengte de pengene, etter at han hadde strukket den økonomiske strikken langt, og kjøpt kiosken «Brinkligrinda Spill & Godt» på Hurum.

I stedet fikk han en avtale som kan koste ham over 12 000 kroner i «bruddgebyr».

Full krangel

Senere samme dag som han svarte OK, sendte Amri en epost til selskapet. Der går det tydelig fram at han oppfattet telefonselgerens muntlige tilbud helt annerledes.

KIOSK-KJØP: Etter at Abdul Basir Amri kjøpte denne kiosken på Hurum, prøvde han å spare strøm for å få det hele til å gå rundt. Det gikk ikke så bra. Foto: Privat
KIOSK-KJØP: Etter at Abdul Basir Amri kjøpte denne kiosken på Hurum, prøvde han å spare strøm for å få det hele til å gå rundt. Det gikk ikke så bra. Foto: Privat Vis mer

Han ba om en bekreftelse på at hans forståelse var riktig «før dere bytter strøm».

Nå er han og Kraft1 i vill krangel om hva som egentlig er avtalt, og Abdul Basir Amri vil ut av avtalen.

Det kan koste ham over 12 000 kroner, hvis Kraft1 bruker sine «bruddgebyrer» for de to strømmålerne de opplyser å ha registrert på «Brinkligrinda Spill & Godt».

- Jeg regner det som moderne tyveri, sier Amri.

Kraft1 hevder derimot å ha «kontaktet ham tilbake for videre forklaringer» og at partene etter en måned med «mye fram og tilbake» var enige om hvilken avtale som var inngått. Dette bestrider Amri på det sterkeste.

«Vi er lei oss over å høre at herr Amri føler seg lurt», skriver daglig leder Christophe Drouillet.

- Et titalls klager

Abdul Basir Amri er ikke den eneste som har havnet i trøbbel med Kraft1, som eies av forretningsmannen Thommy Stenvik via et svensk selskap.

LOKALER PÅ LYSAKER: I disse lokalene på Lysaker holder strømleverandøren Kraft1 til. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
LOKALER PÅ LYSAKER: I disse lokalene på Lysaker holder strømleverandøren Kraft1 til. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

«Vi har mottatt et titalls klager på Kraft1, som stort dreier seg om høye fakturaer og oppsigelsesgebyrer», opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet (fram til nyttår Forbrukerombudet) til Dagbladet.

Christophe Drouillet i Kraft1 mener ti klager i 2017 utgjør en veldig liten prosentandel av 6000 kunder.

«Likevel, så leverer vi her ikke på vår nullmålsetting og vil jobbe hardt i 2018 for å bedre kundeopplevelsen», skriver han til Dagbladet.

En av klagerne er Roar Kolshus i Sarpsborg.

- SIMPELT: «Dette er på alle måter en uetisk og simpel måte å tjene penger på. Dessuten svarer dere heller ikke på mail», skrev en opprørt Roar Kolshus til Kraft1 i august i fjor. Foto: Privat
- SIMPELT: «Dette er på alle måter en uetisk og simpel måte å tjene penger på. Dessuten svarer dere heller ikke på mail», skrev en opprørt Roar Kolshus til Kraft1 i august i fjor. Foto: Privat Vis mer

I likhet med Abdul Basir Amri har han et lite firma. På sensommeren i fjor ble han kontaktet av Kraft1 som opplyser at de bare driver markedsføring mot småbedrifter.

Ifølge Kolshus fortalte han telefonselgeren at det ikke var drift i firmaet hans, men fikk følgende svar: «Da kan du bruke det og det blir billigere for deg som privatperson».

- Uetisk

Da Kolshus ville ut av avtalen, fikk han krav om et «bruddgebyr» på 10 036 kroner - ifølge Kolshus uten å ha fått opplyst på forhånd hva det ville koste.

«Dette er på alle måter en uetisk og simpel måte å tjene penger på. Dessuten svarer dere heller ikke på mail», skrev en opprørt Kolshus til Kraft1 den 8. august i fjor - ei uke etter sin første epost om saken.

Han fikk gebyret redusert til 3000 kroner.

Da Kolshus kontaktet Forbrukertilsynet ble det virkelig fart i saken.

I sitt brev til Kraft1 gjorde ombudet det klart at private forbrukere har et særlig vern - selv om avtalen er inngått med en som er daglig leder i et firma. Tilsynet mente Kraft 1 ikke hadde «oppfylt plikten til å opplyse om angrerett overfor forbrukerkjøpere».

I sitt svarbrev la Kraft1 seg flat, og forklarte problemene med et tidligere, nå avsluttet, samarbeidsforhold.

«Vi vil følge opp dette, da vi ser at denne forhandleren ikke har fulgt våre retningslinjer, så det ikke skapes noen misforståelser i framtida», skrev Kraft1 , og opplyste at hele «bruddgebyret» var ettergitt.

DÅRLIG NATTESØVN: Abdul Basir Amri fra Asker forteller om dårlig nattesøvn etter at han oppdaget hvor dyr strømavtalen hans med Kraft1 kan bli. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
DÅRLIG NATTESØVN: Abdul Basir Amri fra Asker forteller om dårlig nattesøvn etter at han oppdaget hvor dyr strømavtalen hans med Kraft1 kan bli. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

«Vi beklager at Kolshus har hatt en dårlig opplevelse og har ryddet opp i forholdet», skriver Christophe Drouillet.

Anbefaler smartere løsning

Abdul Basir Amri risikerer derimot fortsatt et heftig gebyr.

Dagbladet har spurt Kraft1 om det er riktig at Amri må betale et kanselleringsgebyr på 12.490 kroner for de to strømmålerne som er registrert på Brinkligrinda Spill & Godt - i tråd med punkt 6 i Kraft1s kundevilkår.

«Det er lett å kalkulere ifølge begrep og vilkår som godtatt av herr Amri. Men jeg anbefaler sterkt herr Amri å diskutere med oss en smartere og mer økonomisk løsning for hans forretning i stedet for et avslutningsgebyr», svarer daglig leder Christophe Drouillet i en epost til Dagbladet.