Gir opp norsk supermobil

Snipp, snapp, snute, så var det norske mobileventyret ute. Den norske mobilprodusenten Magcom legger nå inn årene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter bare fire måneder i salg er det slutt for den mye omtalt norske «supermobilen». Med elektronisk planleggger, lav stråling, storskjerm og metallchassis skulle den spesielle telefonen erobre den litt dyrere delen av mobilmarkedet.

Slik gikk det altså ikke. Selskapet har hatt store problemer med produksjonen, og har ikke lyktes i å skaffe friske penger til videre satsning. Siden starten i 1999 har eierne spyttet inn 200 millioner, men det lyktes ikke ledelsen i å skaffe de 100 millionene det er anslått de ville trenge for året fremover.

- Styret i Magcom besluttet på et styremøte torsdag 2. august å stanse videre produksjon og salg av telefonen. Arbeidet med refinansiering av selskapet har så langt ikke lykkes, skriver selskapet i en pressemelding. De største eierne ønsker å videreføre selskapet som et rent programvareselskapet med redusert stab, men dette forutsetter en løsning mellom aksjonærene og kreditorene skriver Digitoday.

Telefonen ble utviklet i dyp hemmelighet, og var kraftig hypet og myteomspunnet da den endelig ble lansert i mars i år etter flere utsettelser. Telefonen fikk en blandet mottagelse i pressen, både på grunn av høy pris og lav hastighet, og at konseptet kanskje ikke var så revolusjonerende lenger.

Salget gikk også trått. Midtveis i juli var det bare solgt 300 telefoner. Ifølge selskapet skyldtes dette problemer med å lage nok telefoner.

16 av de 24 ansatte i MagCom sies nå opp, og arbeidet med å finne nye samarbeidspartnere fortsetter.

- Eierne får stadige bekreftelser fra inn- og utland på at telefonen faktisk er et godt produkt, sier styreformann Harald Norvik.