Gir opp rekordforsøk

«Verdens raskeste» el-bil fikk strømproblemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Helgens rekordforsøk i Nevada-ørkenen ble en fiasko for det britiske teamet bak el-bilen ABB e=motion.

Teamet, som reiste til ørkenen i USA for å få optimale kjøreforhold, har vært forfulgt av uhell. Nå er det usikkert om det i det hele tatt blir noe fremtidig rekordforsøk.

Strømproblemer

Dagbladet.no skrev en større artikkel om bilen før helgen.

Den ti meter lange oransje farkosten har allerede vært oppe i 237 kilometer i timen, men i Nevada var det duket for den virkelige ilddåpen - å knuse fartsrekorden til amerikanske White Lightning (394 kilometer i timen) ved å få el-bilen opp i 300 miles i timen - 483 kilometer i timen.

Men det meste gikk galt:

• Torsdag: På den planlagte dagen for rekordforsøket - slo elektronikken seg vrang. Batteriene som ga kraft til bilens elektroniske kontroller mistet plutselig spenningen. Da teamet trodde problemet var løst, blåste det for kraftig til å gjennomføre rekordforsøket.

• Fredag: Kraftige vinder kombinert med vedvarende problemer med det elekriske anlegget førte til nok en utsettelse.

FLAMMER: Da flammene dukket opp under forsøkene på å starte bilen i natt norsk tid, ga hele teamet opp. Foto: Scanpix
FLAMMER: Da flammene dukket opp under forsøkene på å starte bilen i natt norsk tid, ga hele teamet opp. Foto: Scanpix Vis mer

• Lørdag: Bilen vil rett og slett ikke starte. Selv om det er full fres på de 52 batteriene. Det hele ender med at bilen tar fyr.

Teamet tar det som et siste hint og avlyser hele greia.

- Så nært, men akk så fjernt. Klart det er frustrerende for oss alle, sier teamets sjåfør, Mark Newby, i en pressemelding.

Nå tar de med seg den over et tonn tunge el-bilen tilbake til verkstedet i Storbritannia.

Først etter de tekniske undersøkelsene vil teamet bestemme seg for om det blir flere rekordforsøk. Også i fjor feilet de, da i Tunisia. Den gangen fordi underlaget på testbanen ikke var trygt nok.

FRUSTRERT: Da det ble klart at rekordforsøket måtte oppgis, måtte testsjåfør Mark Newby ha noen minutter for seg selv.
KLIMA: Teamledelsen tror kondensen fremkalt av den store temperaturforskjellen mellom natt og dag i ørkenen kan være årsaken til de elektriske og elektroniske problemene.