Gir veien skylda for dødsulykke

Spesielt glatt vei, såkalt «svart is», får skylda for dødsulykka på Veme 10 februar i fjor, der tre omkom. Entreprenøren får kritikk for ikke å ha saltet veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre personer døde etter at et vogntog og en buss kolliderte langs riksvei 7 ved Veme 10. februar i fjor.

En rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT), som ble offentliggjort i dag, konkluderer med at dårlige asfaltforhold på stedet var en medvirkende årsak til ulykken.

«SHT mener at veiforholdene med kombinasjonen av lav friksjon, brå friksjonsendring, lokale forskjeller og mørk asfalt («svart is») er en utfordring for trafikksikkerheten. », heter det i rapporten.

Det er også referert i rapporten at det var så glatt på stedet at «redningspersonell falt når de prøvde å bevege seg rundt der».

Entreprenøren som drifter veien vurderte å salte få timer før ulykken, men gjorde ikke dette. Dette får de kritikk for i rapporten.

Vurderte salting I rapporten fra havarikommisjonen går det fram at veistrekningen ble saltet rundt ett døgn før ulykken.

NCC Roads AS, som drifter veien, har rapportert at det ble vurdert å salte veien på nytt klokka 21, rundt tre timer før ulukken, men at man ikke gjorde dette fordi det ikke var frost på det tidspunktet:

«2100: Salting vurdert. Beslutning om å avvente på grunn av at temperaturen i Hønefoss var ca. 3 °C og at værstasjonen på Sokna viste ca. 2 grader. Disse verdiene ble vurdert til at det ikke var fare for tilfrysing. Føreren av saltbilen fikk samtidig melding om å følge nøye med på vær- og temperaturutvikling for å eventuelt iverksette tiltak mot temperaturfall.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da ulykken skjedde, hadde det imidlertid frosset til is på veibanen.

SVART IS: Veien på ulykkesstedet skal ha vært så glatt at redningsmannskapene hadde problemer med å holde seg på beina. Foto: Ole Edvin Tangen
SVART IS: Veien på ulykkesstedet skal ha vært så glatt at redningsmannskapene hadde problemer med å holde seg på beina. Foto: Ole Edvin Tangen Vis mer

Havarikommisjonen mener NCC Roads burde saltet:

«På bakgrunn av vær- og temperaturprognosene som var tilgjengelige før ulykken, mener SHT at entreprenøren burde iverksatt preventive tiltak», heter det i rapporten.

Vedtok midtdeler Dagbladet har tidligere skrevet at det ble vedtatt å bygge midtdeler på veistrekningen i 2012.

Hadde veiplanleggerne i Statens vegvesen fått det som de ville, hadde det vært et bredt midtfelt på stedet for lenge siden.

- Det har vært på trappene å starte arbeidet flere ganger, og grunneierne har vært varslet, sier Silje Island i avdelingen for plan og prosjektering i Statens vegvesen, region sør.

- Det har vært varslet oppstart våren 2013, høsten 2013 og også muligens våren 2014, sier Island til Dagbladet.