TURØY-ULYKKEN: Havarikommisjonen utgir rapport etter helikopterulykken ved Turøy den 29. april 2016. Video: NTB Scanpix Vis mer Vis mer

Turøy-ulykken:

- Girboksen på slike helikoptre må bygges om

Havarikommisjonen om årsaken til at 13 døde på vei hjem fra Gullfaks B-plattformen 29. april 2016.

Akkurat nå legger Statens havarikommisjon for transport fram den endelige rapporten etter helikopterulykken i Hordaland for drøyt to år siden.

Havarikommisjonen legger fram 12 forslag til hvordan helikoptersikkerheten kan bedres.

Helikopter-produsenten Airbus blir blant annet bedt om å endre designet på girboksen, der ulykken startet.

- Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen, utløst av løse partikler i girboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil, opplyser Statens havarikommisjon.

- Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren, heter det videre i rapporten.

Den første ulykken med samme helikoptertype og tilsvarende materialsvikt som Turøy-ulykken, skjedde utenfor Skottland i 2009.

Da ble det kjent at Airbus har to forskjellige leverandører av lagre i girboksen.

Havarikommisjonen kritiserer Airbus for først å ha fått avklart i det siste - flere år etterpå - at det var forskjell i materialkvaliteten hos de to lagerprodusentene.

Turøy-ulykken midt på dagen 29. april 2016 tok 13 menneskeliv.

Helikopteret hadde 140 knops fart og 2.000 fot (640 meters høyde) da rotoren løsnet.

Alle involverte eksperter er enige om hvorfor Super Puma-helikopteret av typen H255 styrtet på Skitholmen ved Turøy i Fjell kommune ved 12-tiden:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedrotoren løsnet som følge av tretthetsbrudd på del nede i girboksen.

Allerede fire dager etter ulykken slo Havarikommisjonen fast, etter å ha lyttet til alt som ble sagt på taleregistratoren, at ulykken ikke var forårsaket av menneskelige feil i forbindelse med den aktuelle flyturen fra Gullfaks B-plattformen i retning Bergen Lufthavn Flesland.

Protest mot fasiten

Men Havarikommisjonen og helikopterprodusenten Airbus er ikke enige om forklaringer til og ansvaret for den tekniske svikten som forårsaket katastrofen.

Etter EU/EØS-regler har involverte parter rett til å se Havarikommisjonens utkast til rapport og komme med sine kommentarer og egne vurderinger før «fasiten» blir lagt fram.

Teknisk Ukeblad melder i dag at Airbus har lagt ved en dissens til havarirapporten om sprekken i et tannhjul, som utløste problemene i girboksen, og som førte til at rotoren løsnet og ble funnet flere hundre meter fra vraket av helikopteret.

En kvinne - tolv menn

Alle de 13 om bord mistet livet etter at helikopteret falt over 600 høydemeter, traff Skitholmen og skled ut i havet.

Da var turen fra oljefeltet bare fem minutter unna målet Flesland.

To av de omkomne var pilotene - elleve var oljearbeidere på vei hjem fra jobb.

En kvinne og tolv menn mistet livet. Elleve var norske - de to andre fra Italia og Storbritannia.

CHC Helikopter Service er selskapet som driftet ulykkeshelikopteret.

Ulykken utløste en suspensjon av denne Super Puma-modellen i norsk og britisk sektor av Nordsjøen.