Giske tar til årene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trond Giske har gått i vannet, og nå forsøker han å ro. Kulturministerens krumspring for å hindre politisk reklame i fjernsynet, er møtt med massiv kritikk. Det gjelder særlig statsrådens aktive instruksjon om hvordan NRK heretter skal dekke valgkamper. Nå sier Giske at han ikke mente å framstå som noen overredaktør, og at det er prinsippene i Redaktørplakaten som gjelder. Dette måtte han si, men så lett bør han ikke få slippe unna.

Kulturministeren dekker seg bak medieeiernes rett til å bestemme rammene for virksomheten. Det holder ikke. Ingen eier med vettet i behold ville gitt sin redaktør instruks om hvilke partier mediet skal dekke i en valgkamp. Det er helt klart et spørsmål som avgjøres av redaktøren uten innblanding utenfra, slik også kringkastingssjefen har fastslått. Trond Giske har nå skapt et rot han snarest bør rydde opp i. Klarer han ikke det, må spørsmålet om politisk reklame mest sannsynlig avgjøres i domstolene. Det vil ikke bare være et nederlag for regjeringen, men også for politikk som vårt viktigste styringsverktøy.