Giskes reklame

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trond Giske er en politiker med sterk vilje og utholdenhet. Derfor benekter han at staten gikk på et nederlag i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i spørsmålet om politisk reklame på fjernsyn. Først gjorde Giske om på NRK-plakaten når det gjelder valgsendinger. I går gikk han et skritt videre og la fram en avtale med Frikanalen som bygger på et bytte av penger mot sendetid for politiske partier og lister. Mot bevilgninger på ti millioner over fire år forplikter Frikanalen seg til å tilby sendetid for programmer partiene selv redigerer.

Det er utmerket at Frikanalen får økt dekning og at de politiske partiene slipper til med egne nisjeprogrammer. Ingen kan være mot det. På den annen side tviler vi sterkt på at dette er siste ord i striden om politisk reklame på fjernsynet. Giskes nye grep løser ikke det som er hovedproblemet. Det består fordi Giske vil fortsette den absurde forskjellsbehandlingen av nett og papir på den ene siden, og TV på den andre. Standhaftige politikere er bra, men i denne saken skyver Trond Giske nederlaget foran seg.