Gjelsten konge i fartsfeberens by

ARENDAL (Dagbladet): Aker/RGI-direktør Bjørn Rune Gjelsten kjører i dag for å slette kamerat og styreformann Kjell Inge Røkkes verdensrekord i offshore. Han må opp i 252,32 kilometer i timen i Arendals havnebasseng for å vise hvem som er konge på sjøen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det kan bli vanskelig, sier Gjelsten og legger til: - Motorforskriftene er endret, og jeg har jo bare 1780 hestekrefter om bord.

Men han setter seg velvillig om bord i Dagbladets reportasjessnekke «Anne Valgerd» med bare 12 hester om bord.

- Er det Saab-motor? spør han.

- Nei, det er Marna. Og det er ikke akkurat Lamborghini, svarer jeg.

- Det ser jeg. Lamborghini har ikke startsveiv.

Gjelsten kommer om bord i dongeri og boblejakke og setter seg på akterdekket uten at noen i de hvite millionærbåtene ser at «Anne Valgerd» har storfolk om bord. Men ei lita jente oppdager at det er storfavoritten i VM-runden i offshore-klassens formel 1 og får autografen.

I dag setter han seg bak rattet i «Spirit of Norway» for å kjøre grassat fra Tromøybrua til Tyholmen. Søndag er det sju runder i vill fart rundt Tromøya.

- Er du ikke redd i en slik fart?

- Jeg er spent og konsentrert og kjenner at adrenalinet strømmer. Slik må det være. Er du redd, skal du ikke kjøre racerbåt.

- Men kona er vel redd?

- Både kona mi og foreldrene mine hadde nok helst sett at jeg holdt meg til Birkebeineren, men kona følger det så tett at det demper uroen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det verste som kan hende en offshorebåt er kollisjon eller grunnstøting i stor fart.

- At båten kantrer trenger ikke være så farlig, men det er slik de fleste dødsulykkene har skjedd. Derfor har vi trent og trent nettopp på slik situasjoner.

De trener fastspent med hodet ned under vann og kommer seg løs i løpet av 30 til 50 sekunder.

- I slike tester faller en del potensielle fartskjørere av, sier han.

Gjelsten har mange ganger fått spørsmålet om dette fartsshowet er idrett, og svarer som gammel idrettsmann at det er sport.

- Jeg vet hva idrett er. Jeg har gått 50-kilometeren i kollen og har mellom 40 og 50 kretsmesterskap på ski. Dette er ikke idrett på samme måte, men du skal ikke være i dårlig form når det går i 200 kilometer utaskjærs. Verken fysisk eller psykisk, sier han.

Og her i Aust-Agders hovedstad er offshore idrett, lidenskap og galskap. Brølene fra lamborghini-maskinene og helikopterne er så vanvittige at unge fartsgale gutter holder seg for skrittet når hestekreftene slippes løs. Før racet ligger tilskuerbåter i havna tett som lavtrykk i Nordsjøen, og det er ikke et hotellrom å oppdrive fra Tvedestrand til Lillesand. Arendalittene flytter i båten eller hjem til mamma og leier ut ektesenger og barnerom til hotellpris.

Til og med resturantprisene stiger til nye høyder. Arrangørene av Norwegian Grand Prix har krevd fem prosent av omsetningen fra restaurantene, og har fått 19 utesteder med på en avtale. Dermed ryker halvliteren opp over 50-lappen, og selv en liten kaffekopp skvetter opp med tre- fire kroner.

Arrangørene krever også sin del av overskuddet fra invasjonen av skuelystne som ikke kjøper billett. Som om Arendalsølet ikke var dyrt nok fra før.

- Men det er jo bare denne ene helga, sier en kvinne i køen til ferja «Kolbjørn III» til Hisøy. Ingen hyler mot bråk fra hestekrefter og turister når VM-folket er i byen. Unger og voksne strømmer til de skinnende fartspilene når de settes på vannet, og må drives bort av vaktene.

Her er direktør Gjelsten og skipsreder Andreas Ugland store norske håp i jamp mot utenlandske stjerner fra De Forente Arabiske Emirater, Brasil, Italia, Storbritannia og Monaco.

Gjelsten innrømmer at sporten har fått ord på seg som en rein rikmannssport, og vil nødig gi noen tall for hvor mye hans egen deltakelse koster gjennom året.

Men det kommer pengepremier som han håper kan få flere dyktige førere til sporten. Selv kan han tjene 350 000 kroner hvis han vinner på søndag, men det dekker ikke mye av utgiftene til en båt til seks- åtte millioner og et team på ti mann. Han håper at for eksempel Atle Skårdal skal kvalifisere seg i klasse 1.

Nåvel, Skårdal er ikke akkurat noen fattiggutt, han heller.

Men det spiller ingen rolle i Arendal så lenge du kan kjøre båt.

Tusener strømmet til sentrum for å se båtparaden på trailere gjennom byen i går kveld.

I fjor kom det 100 000 tilskuere til båtracet i byen.

<B>BÅTMANN:</B> Bjørn Rune Gjelsten sitter like naturlig i ei treksnekke med 12 hestekrefter som bak rattet på etfartsmonster med et par tusen. Han er født 100 meter fra fjøresteina i Tomrefjorden, og har hatt båt siden han var en neve stor.