Gjemmer luksusskipet i skatteparadis

Kjell Inge Røkkes luksusyacht «Reviere» skal seile under skatteparadiset Bermudas flagg. Samtidig har finansmannen sørget for å gi skipet en Bermuda-registrert eier - det ukjente, telefonløse Nopel Shipping.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens Kjell Inge Røkke i fjor valgte å flytte seg selv hjem til Norge, velger han altså å registrere sin nyeste luksuservervelse i varmere farvann. Den 69 meter lange yachten vil krysse verdenshavene med Bermudas røde flagg akter.

Skjulte selskaper

Registreringen av skipet viser at det nok en gang er vanskelig å følge den kreative finansmannens spor. Åpenheten rundt selskapskonstruksjoner og eierforhold er svært begrenset på Bermuda, slik den er på en rekke skattevennlige øyer. Dette er et spill Røkke kan - fra før har han skjult store deler av sitt imperium bak selskapet TRG (Antilles) B.V., som han stiftet på De nederlandske Antillene i 1997.

Likevel er det nå mulig å få ut navnet på selskapet som er oppført som eier av drømmebåten «Reverie». Nopel Shipping heter det, og det bistås av Wilson Management, som forestår den daglige driften. Kjell Inge Røkkes navn glimrer med sitt fravær.

Ifølge Det Norske Veritas, som sto for kvalitetssikringen da «Reviere» ble bygd, er Nopel Shipping registrert på Bermuda. Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med selskapet, som ikke engang er oppført med eget telefonnummer.

- Fornuftig

Men det er langtfra første gang Røkke opptrer i ukjent navnedrakt. Både flyprosjekter og hyttebyggingen i Oppdal er organisert på liknende måte. Finansmannen har flere ganger avvist at dette skjer av skattemessige årsaker.

Så seint som i februar skrev han i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv at:

«Fly kan i verste fall styrte og båter kan synke... Dette er forhold som gjør at det faktisk er både normalt og fornuftig å organisere eierskap til slike prosjekter gjennom separate juridiske enheter, framfor å stå som personlig kontraktspart.»

Samtidig er det ingen tvil om at selskapsnettene Kjell Inge Røkke spinner gjør det nærmest umulig å skaffe seg oversikt over finansmannens økonomi. Hvordan prosjekter finansieres og eiers navn forblir ukjent.

Populær øy

Luksusyachten «Reviere » har for eksempel trolig kostet et sted mellom 300 og 400 millioner kroner, uten at det har lekket ut hvem som garanterer og betaler beløpet.

Også andre norske redere har valgt Bermuda som tilholdssted for sine båter. Mest kjent av dem er John Fredriksen, verdens største tankreder og Norges for tida rikeste mann (i hard konkurranse med Stein Erik Hagen). Også shippingfamiliene Grieg, Høegh, Jebsen, Olsen og Wilhelmsen har hatt formuer på Bermuda.

Tradisjonelt har Bermudas utpregede skattevennlighet virket forlokkende. Både personer og selskaper har sluppet skatt på inntekt og formue. I motsetning til en del av de karibiske skipsregistrene har registeret på Bermuda i tillegg blitt oppfattet som stuereint. Det er også svært billig å stå i det - Kjell Inge Røkke betaler for eksempel bare 3000 dollar (27000 kroner) for innmelding, og like mye i årlig avgift, for sin «Reviere».

Viktigere enn lav skatt (også norsk rederibeskatning er null for overskudd som forblir i rederiet), er trolig likevel at skatteparadiset Bermuda tilbyr en anonymitet Røkke og andre redere ikke finner i Norge.

<B>RØKKES NYE HAVN:</B> Skatteparadiset Bermuda er adressen for Røkkes nye, 69 meter lange luksusyacht «Reviere».
<B>BILLIG: Kjell Inge Røkke har plassert luksusbåten sin i Bermuda.