TYPISK GJENGBIL?: Bilbruken ble endret noe i gjengmiljøene etter at politiet begynte å jobbe mer aktivt mot dem. Dyre BMWer ble erstattet med rimeligere leiebiler, som Renault Megane. Foto: Jens Meyer/AP/Scanpix
TYPISK GJENGBIL?: Bilbruken ble endret noe i gjengmiljøene etter at politiet begynte å jobbe mer aktivt mot dem. Dyre BMWer ble erstattet med rimeligere leiebiler, som Renault Megane. Foto: Jens Meyer/AP/ScanpixVis mer

Gjengledere reiste 13 mil for å leie biler

- De var blant mine bedre kunder, sier konkursrammet leiebilforhandler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Den drepte Young Guns-lederen Mohammed «Jeddi» Javed (28), flere andre lederskikkelser i Young Guns, samt flere sentrale personer i den såkalte Fraksjonen som er en del av B-gjengmiljøet, kjørte alle rundt i leiebiler fra et nå nedlagt selskap på Hamar.

Alle de nevnte er bosatt i Oslo, og tok derfor den 13 mil lange veien til mjøsbyen bare for å leie bil.

Bilbruk har alltid vært viktig i gjengmiljøene.

Etter at politiet begynte å gå bevisst etter å beslaglegge kjøretøyene deres, noe som førte til en offentlig krangel mellom Knut Storberget og John Christian Elden, gikk mange kriminelle over til leiebiler, og særlig etter Aker Brygge-skytingen har selv lederskikkelser tatt i bruk langt mindre prangende doninger for å unngå oppmerksomhet.

Det gjenspeiler seg også i bilmerkene som ble hentet fra Hamar, og merkene som ble leid ut var blant annet Renault Megane, Opel Corsa og Nissan Micra.

Ifølge Oslopolitiets opplysninger var hele 15 biler fra selskapet i perioder kjørt av personer med tilknytning til det kriminelle gjengmiljøet i Oslo.

Bilutleieforretningen ble tvangsoppløst i fjor sommer. Det hadde da i praksis ikke vært drift i selskapet i en periode.

I boinnberetningen, som er skrevet av advokat Kjetil Schonhowd, heter det blant annet:

«Selskapet synes ikke å ha hatt gode nok systemer for drift av bilutleievirksomhet, og er blitt utnyttet av kunder som ikke har gjort opp regningen, ei heller betalt et større antall påløpte parkeringsbøter og andre typer gebyrer».


- Ingen problemer med dem

Da selskapet ble oppløst var det registrert med 81 betalingsanmerkninger. De fleste gjaldt ubetalte parkeringsbøter og bompasseringer.

«Dette har raskt tatt knekken på selskapet», konkluderer Schonhowd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men mannen sier til Dagbladet.no at han var helt ukjent med at mange av kundene hadde tilknytning til Oslos kriminelle gjenger.

- Det kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Jeg vet bare at det var noen kunder med pakistansk bakgrunn. Stort sett hadde jeg ingen problemer med dem, det var ikke deres feil at jeg gikk konkurs, sier mannen til Dagbladet.no.

Dyre BMWer, Mercedeser og Audier var i mange år en selvfølge i gjengmiljøet.

KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 30 år gamle mannen kjørte ifølge politiet Renault Megane.
KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 30 år gamle mannen kjørte ifølge politiet Renault Megane. Vis mer

- Var billig
Den tidligere leiebilforhandleren på Hamar beskriver personene Dagbladet.no spør om som noen av hans bedre kunder.

- Men hvorfor dro de fra Oslo til Hamar for å leie bil?

- Jeg var billig, for å si det sånn. Jeg dreiv helt for meg sjøl, leide ut bilene, fakturerte og vaska bilene selv. Var nok andre som var dårlige til å betale, det hadde ikke noe med de gutta å gjøre. De som ikke gjorde opp for seg var helt andre kunder enn de du nevner, sier han og legger til:

- Det eneste problemet jeg hadde med dem var at bilene i blant ble lånt videre til andre kamerater, men de gjorde alltid opp for seg, sier han.

KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 28-åringen kjørte også en Renault Megane, ifølge politiet.
KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 28-åringen kjørte også en Renault Megane, ifølge politiet. Vis mer

Kilder i gjengmiljøet sier at bilutleieren på Hamar var populær i miljøet blant annet fordi det var mulig å kunne leie uten å vise fram et gyldig kredittkort så lenge en betalte kontant på forskudd. I tillegg opplyser kildene at forretningen ble opplevd som liberal i forhold til kilometerstanden på bilene.

Eieren innrømmer at han hadde for dårlige rutiner.

- Jeg dreiv det for dårlig, og derfor gikk det konkurs, sier han.

KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 25-åringen kjørte en Nissan Almera.
KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 25-åringen kjørte en Nissan Almera. Vis mer

- Siden jeg var så billig, så ble det mange som valgte langtidsleie. Da opplevde jeg flere ganger at folk betalte punktlig de første månedene, men at de så begynte å henge etter med betalingen, sier han.

Den tidligere eieren presiserer at nettopp det ikke gjelder personene han nå har fått vite har gjengtilknytning.

- Det var folk med gode jobber og høye stillinger som ikke gjorde opp for seg, sier han.

Det har kommet krav mot selskapet på litt over 2,5 millioner kroner.

Etterforskning

Bobestyrer har påpekt enkelte mulige straffbare forhold i forbindelse med avviklingen av selskapet, men dette gjelder mindre viktige forhold og omfanget er begrenset.

KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 24-åringen kjørte en Opel Astra, ifølge politiet.
KJØRTE BIL FRA HAMAR: Denne 24-åringen kjørte en Opel Astra, ifølge politiet. Vis mer

Advokat Schonhowd konkluderer også med at det synes lite hensiktsmessig å ilegge eieren konkurskarantene.

Rune Fossum, politiadvokat ved Hedmark politidistrikt, bekrefter at de har satt i gang en mindre etterforskning av konkursen, noe som er relativt vanlig.

- Vi er kjent med at enkelte kjente kriminelle var en del av kundegruppa, men det er ikke noe vi etterforsker. Vi ser på konkursen på vanlig måte, for oss er dette en ordinær konkurssak, sier Fossum til Dagbladet.no.

OPEL CORSA: En slik bil ble kjørt av flere gjengmedlemmer. Foto: Jens Meyer/AP/Scanpix
OPEL CORSA: En slik bil ble kjørt av flere gjengmedlemmer. Foto: Jens Meyer/AP/Scanpix Vis mer

Dagbladet.no kjenner til at flere gjengmedlemmer nå har skaffet seg leiebiler fra andre utleiere på Østlandet.

OPEL ASTRA: Heller ikke dette er en typisk gjengmiljø. Foto: TORSTEN SILZ/AFP/Scanpix
OPEL ASTRA: Heller ikke dette er en typisk gjengmiljø. Foto: TORSTEN SILZ/AFP/Scanpix Vis mer