Gjennomsøkte tunnelen

Politiet sendte inn en mann i den utbrente tunnelen i Drammen sent i kveld. En robot fra forsvaret uskadeliggjorde flere gassbeholdere i tunnelen, og så gikk en politimann inn for å forsøke å finne den omkomne maskinføreren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politiet fant ikke den maskinføreren fra selskapet Isachsen og Løvås AS. Anleggsarbeideren er 40 år, og han skal ha sittet i en lastebil i tunnelen, da det smalt i dynamitten som lå lagret der inne.

Politimannen som gikk inn i kveld var kledd i verneutstyr. Han fant ikke den omkomne, men kan rapportere om at det er mye vann i tunnelen.

Eksplosjonsteori

Nordmannen Geir H. Dahle som har drevet med brannsikring av tunneler i en rekke land siden 1986, tror at årsaken til dynamitteksplosjonen i Bragernes-tunnelen kan være å finne i PE-skummet som ble brukt rundt et ventilasjonsrør.

Dahle tror at det brennende skummet rundt røret kan ha utviklet så kraftig varme at taket i tunnelen ble skadet. Betong eller steinbiter kan ha ramlet ned. Dersom slike biter traff dynamitten, kan det ha vært nok til å få den til å eksplodere.

- Jeg synes anleggsarbeider Vegar Øverengen kom med et viktig vitneutsagn da han fortalte Dagbladet at brannen så ut til å blusse opp litt, og at det raste litt fra taket før det fryktelige smellet kom, sier Dahle til NTB.

Informasjonsdirektør Leo Nyængen i Selmer ASA bekrefter overfor NTB at det ble brukt PE-skum rundt et ventilasjonsrør, fra åpningen i Bragernes-tunnelen og 30 meter innover. Han vil imidlertid ikke si noe om mengden skum som er brukt.

Sannsynligvis nok

Geir H. Dahle sier til NTB at mengden PE-skum sannsynligvis var nok til å skade tunneltaket så biter ramlet ned.

- For å isolere et ventilasjonsrør har de sannsynligvis pakket skummatten i sin fulle bredde rundt røret. I 30 meters lengde tilsvarer det drøyt 80 kvadratmeter PE-skum, noe som gir en enorm varmeutvikling, sier han.

(Dagbladet :på nettet/NTB)