Gjensidige bestilte rapport for å redusere erstatningen til sterkt trafikkskadde Trond

Les brevet som viser hvordan forsikringsselskapet Gjensidige er villig til å «legge en god del» i en rapport som kan gi lavere erstatning for trafikkskadde Trond Flesjå (27).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette står i brevet fra Gjensidige:

Vi ønsker at De foretar en vurdering av krefter og kollisjonshastighet i kollisjonsøyeblikket. Hastighetsberegningen er særdeles viktig i dette tilfellet. Statens Vegvesen har kun maktet å beregne hastigheten til minimum 82 km/t (Fartsgrense på stedet var 70 km/t). Ut ifra bilens luftseilas og væremåte, mener vi at hastigheten må ha vært betydelig høyere.

For å underbygge denne påstanden, trenger vi en særdeles konkret, velfundert rapport. Vi har fått tilsendt fargebilder av bilen slik den så ut etter kollisjonen. Videre vil det sannsynligvis være nødvendig med en åstedsbefaring, for å se for seg hendelsesforløpet så godt det lar seg gjøre.

Siden dette er en kjempesak, er vi villig til å legge en god del i denne rapporten. Viser det seg tidlig at det vil være vanskelig å si noe eksakt, vil vi gjerne ha beskjed. Da vil resultatet være fånyttes.

ÅLGÅRD (Dagbladet): Trond Flesjå (27) fra Ålgård fikk en alvorlig skade i hodet etter en bilulykke i august 2000. Han var på vei hjem til foreldrene for å drikke kaffe da han mistet kontroll over bilen. 7. oktober skal saken opp for Jæren tingrett. Et avgjørende spørsmål er hvor fort unggutten kjørte.

I et brev Dagbladet har fått tilgang til går det fram at forsikringsselskapet er villig til å «legge en god del» i en rapport som går i deres favør.

Kjørte i steingjerde

Brevet er skrevet av Gjensidige NOR Forsikring. Mottaker er ingeniørselskapet Rekon (selskapet har endret navn og het før Ingeniørfirmaet Henrik Nesmark DA/red. anm.) som ofte utreder ulykker på oppdrag for forsikringsselskapene.

Dagbladet har fått tilgang til samtlige rapporter som er skrevet om Trond Flesjås ulykke. Her følger en oversikt over sakens gang:

5. august 2000 mister Trond Flesjå kontroll over bilen og kjører inn i et steingjerde. Fartsgrensen på stedet er 70 kilometer i timen. To dager seinere kommer ulykkesrapporten fra Statens vegvesen. Der blir farten beregnet til minst 82 kilometer i timen. Forsikringsselskapet bestrider rapporten.

8. november 2001 skriver Gjensidige til ingeniørfirmaet Rekon der de ber om en rapport om ulykken. I dette brevet går det tydelig fram at forsikringsselskapet mener at farten må ha vært betydelig høyere, og at de ønsker en rapport som støtter deres syn.

De beskriver videre saken som en «kjempesak» og ber om å få beskjed dersom Rekon ikke kan si noe eksakt. Da vil resultatet være «fånyttes», ifølge Gjensidige.

19. desember 2001 kommer rapporten fra Rekon. Ingeniørselskapet konkluderer med at farten var minst 112 kilometer i timen.

I et prosesskrift fra Gjensidiges advokat 30. april i år går det fram at selskapet vil legge fram rapporten fra Rekon som bevis i retten. De mener rapporten er med og underbygger at Flesjå var uaktsom, og vil ha en avkorting på 30 prosent i den erstatningen retten kommer fram til.

Trond Flesjås far, Rasmus Flesjå, har gjentatte ganger vært i kontakt med forsikringsselskapet uten å komme fram til en løsning.

- Jeg er skuffet over hvordan denne saken har blitt behandlet. Det verste var brevet fra Gjensidige der det står at rapporten var fånyttes dersom den ikke konkluderte i deres favør. Hva skal man tro om de som bestiller disse rapportene, og ikke minst de som lager dem, spør Rasmus Flesjå.

- Tette bånd

Denne saken illustrerer hvor tette bånd det er mellom forsikringsselskapene og enkelte sakkyndige, mener Christian Lundin.

Advokaten er opprørt over Gjensidiges framgangsmåte.

- Rapporten ble utarbeidet bak vår rygg. Vi måtte presse på for å få fram mandatet selskapet hadde gitt Rekon. Da vi fikk dette brevet, skjønte vi hvorfor, sier Lundin.

Han mener saken avslører tette bånd mellom Rekon og forsikringsbransjen.

- Dette viser hvor maktesløs den skadde er i forhold til forsikringsselskapene, sier Lundin.

- Saken her er at Gjensidige har skrevet et brev som ikke tåler dagens lys, sier Lundin.

SKADD FOR LIVET: Elektrikeren Trond Flesjå (27) ble skadd for livet etter en utforkjøring ved Time på Jæren i august 2000. Nå må han gjennom en tung rettsrunde mot Gjensidige NOR Forsikring. Bak sees faren Rasmus Flesjå.