Gjensidige spionerte på egne kunder

Slaktes av Datatilsynet i ny rapport.

 KAN MISTE KONSESJONEN:   Datatilsynet avslører etter et tilsyn at Gjensidige har spionert på sine kunder for å avdekke forsikringssvindel. Derfor truer tilsynet med å trekke Gjensidiges konsesjon. Konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad (bildet), mener på sin side at Datatilsynet har trukket for vidtrekkende konklusjoner basert på en liten andel av virksomheten. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
KAN MISTE KONSESJONEN: Datatilsynet avslører etter et tilsyn at Gjensidige har spionert på sine kunder for å avdekke forsikringssvindel. Derfor truer tilsynet med å trekke Gjensidiges konsesjon. Konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad (bildet), mener på sin side at Datatilsynet har trukket for vidtrekkende konklusjoner basert på en liten andel av virksomheten. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var Datatilsynet som under et tilsyn i mai avslørte dette. Onsdag forelå en knusende rapport der Datatilsynet påpeker flere kritikkverdige forhold ved håndtering av personopplysninger. Ifølge rapporten har Gjensidige 23 tidligere politifolk som er ansatt for å avdekke forsikringssvindel blant de 900.000 kundene. Gjensidige har blant annet benyttet skjult videofilming, spaning og lydopptak i dette arbeidet, skriver Dagens Næringsliv.

- Selskapet driver med storstilt gransking. De spaner på folk, de søker på nett og innhenter informasjon, sier Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon.

Datatilsynet trekker tilbake Gjensidiges konsesjon dersom forsikringsselskapet ikke retter opp forholdene. Gjensidige har seks uker på å svare for seg før Datatilsynet konkluderer.

Gjensidiges konsernsjef Helge Leiro Baastad er enig i flere av forholdene som Datatilsynet påpeker og sier at selskapet utbedrer dem.

- Vi mener imidlertid at Datatilsynet trekker vidtrekkende konklusjoner på basis av en gjennomgang av en meget liten del av Gjensidiges virksomhet. Gjensidige har et omfattende internkontrollsystem for behandling av personopplysninger. Alle deler av virksomheten bestreber seg på å opptre i tråd med både personopplysningsloven og personopplysningsforskriften, sier han.

Gjensidige Forsikrings informasjonsdirektør Øyvind Thoresen sier det her er snakk om et titall saker i året. Han legger til at alle forsikringsselskaper observerer kunder på denne måten og at det er i tråd med bransjeorganisasjonen Finans Norges retningslinjer.

(NTB)