Gjør butikk på Helse-Norge

Kari Paulsrud har sett at det er mulig å gjøre butikk på et Helse-Norge som skriker etter politiske løsninger. Etter seks år som helseminister Gudmund Hernes' høyre hånd startet hun byrået KRUT sammen med en håndfull erfarne fagfolk. Målet er å bli en politisk maktfaktor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRUT er en ny plante i rådgivningfloraen. De er ikke informasjonsrådgivere i vanlig forstand. De er politikere og organisasjonsmennesker som har funnet en ny måte å få gjennomslag for sine ideer på. Gjennom årelang erfaring fra Velferds-Norge vet de mye om hvor skoen trykker.

Gode ideer

Men gjennom tradisjonelt politisk arbeide vil det ta år å få gjennomført ønskede endringer. Gjennom KRUT mener de å kunne kappe noen svinger og få hurtigere gjennomslag.
Målet er å bli premissleverandører. Være med og koke sammen gode ideer som Velferds-Norge kan ha bruk for. Og tjene penger på det. Men i motsetning til informasjonsrådgivere som arbeider med politikk, er Paulsrud og hennes kompanjonger åpne på hva de jobber med.

Øverste sirkler

- Vi har bra med kontakter i de øverste sirklene. Det gjør det enklere å nå fram, sier tidligere statssekretær for Gudmund Hernes, Kari Paulsrud.

Med seg har hun Nina Solberg - tidligere partner i informasjonsbyrået Konsensus og Sirvente. Svein Jacobsen var leder for Rådet for psykisk helse, og en drivkraft i opprettelsen av Barnehageforbundet.

Terje Skavdal har i tillegg til å være aktiv Ap-politiker i Oslo, vært administrasjonssjef i NAVF og assisterende generalsekretær i Norsk Folkehjelp og Rådet for psykisk helse. Harald Masst var utredningsleder i Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke.

Byrået skal tjene penger på en psykiatri i krise. Det hjelper Helsetilsynet med å utrede HVPU-reformen. Eller hvordan en skal organisere utdanning av barnepassere.

Offentlig og privat

Når ideene er klekket, kan de selges til stat eller kommune.

- Dessuten regner vi med å kunne bistå private bedrifter som vil inn i velferdsmarkedet, sier Nina Solberg.

- Kan politiske partier bli kunder?

Fortjeneste?

- Det er klart vi også kan gjøre utredninger for dem. Men vi kommer ikke til å ta oss av selgerjobben. Vi skal utvikle politikk og sette det ut i handling, sier Nina Solberg.

- Men er det penger i dette?

- Det er klart vi ser et økonomisk potensial på feltet, ellers ville vi ikke startet, sier Terje Skavdal. Men det er ikke det viktigste. Ser du på hvem som er kundene våre, kommer vi neppe til å bli millionærer på velferdspolitikk.