Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Gjør det lettere å si «nei takk»

Regjeringen tilbyr brosjyrer. Et pågående selskap har allerede fått smekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Regjeringen tilbyr brosjyrer og «nei takk»-klistremerker, med informasjon om de nye, enklere måtene man kan reservere seg mot uønsket reklame. Et pågående selskap har allerede fått smekk.

- Det er viktig at forbrukerne får god informasjon om sine muligheter for å reservere seg, slik at de sikres en valgfrihet, sier barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken (SV).

Departementet gir nÃ¥ alle landets kommuner tilbud om å bestille gratis «nei takk»-brosjyrer med postkassemerker, informasjon om reservasjonsrett, samt hvordan man klager hvis noen ikke lar seg stoppe av reservasjonen.

I sommer strammet de tøylene overfor selskaper som driver telefonmarkedsføring og sender ut postreklame. De nye reglene pålegger selskapene blant annet å informere om reservasjonsretten og foreta månedlige kontroller mot reservasjonsregisteret. Nå kan man også reservere seg mot slik kontakt direkte i Brønnøysundregistrene.

Å bryte reglene kan koste dyrt for pågående selgere. Etter 15 klager har selskapet Intermedia fått en bot på 70.000 kroner fra Forbrukerombudet. Selskapet har blant annet ringt selgere på Finn.no og latt som om de er interessert i produktet, for i stedet å prøve å selge inn en annonse, skriver NRK.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media