Kontraskjæret: Geir Oterhals håper på mye finevær i hovedstaden under fotball-EM. Regnværsdager gir nemlig omtrent nullomsetning for Fotballfesten. Foto: Jørgen Hyvang / Finansavisen
Kontraskjæret: Geir Oterhals håper på mye finevær i hovedstaden under fotball-EM. Regnværsdager gir nemlig omtrent nullomsetning for Fotballfesten. Foto: Jørgen Hyvang / FinansavisenVis mer

Gjør EM-kule på Kontraskjæret

Fotballfesten på Kontraskjæret satser på salg av øl, mat og VIP-billetter for 24 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Geir Oterhals og de andre eierne av Fotballfesten AS serverer tusenvis av fotballfans under mesterskap. Nå gjør de EM-kule på Kontraskjæret, skriver Finansavisen.

- Før jeg satte i gang dro jeg ned på Statistisk Sentralbyrå for å sjekke værstatistikken for den perioden fotballmesterskapene avholdes. Den viste tre dager med regn i gjennomsnitt. Og det har stemt perfekt. Hver gang vi har hatt et arrangement har vi hatt tre null-omsetningsdager, forteller Oterhals til avisen.

Utvidet EM Da VM ble arrangert i Brasil i 2014 omsatte Fotballfesten ifølge Finansavisen for 23 millioner kroner, og satt igjen med 3,5 millioner kroner i overskudd.

Normalt har EM-arrangementet vært mindre, men denne gangen er EM utvidet til 24 lag og strekker seg over fire uker. Derfor budsjetter Oterhals med like store tall for 2016.

- Vi går for 24 millioner i år, sier han til avisen.

Kapasiteten er på 7.500 mennesker, og det blir stadig vekk fullt.

- Vi vil ikke tyne det, så vi stopper på rundt 6.000, i tillegg til VIP-plassene våre, forteller Oterhals.

I pappaperm Ettersom plassene på sletta er gratis, er det ifølge avisen VIP-billettene og salg av øl og mat som står for inntektene. De største kostnadene er lønn og leasingutgifter.

- Vi eier en popcornmaskin og noen brannslukningsapparater, men det er alt, sier Oterhals, som fikk ideen til fotballfesten en søvnløs natt da han i 2006 var hjemme i pappaperm.

- På samme måte som en festival har headlinere, har vi lag som trekker mange mennesker, sier Oterhals til Finansavisen.

Flere nyheter: Solgte 110 mill. halvlitere på tre måneder
Ølelskere finansierer ølledning gjennom Brugge
Dette er sommerens øltrend