Selger godt:  Pierre Robert har så godt som total dominans på klær i dagligvarebutikkene. Foto: John Fuller/FA
Selger godt: Pierre Robert har så godt som total dominans på klær i dagligvarebutikkene. Foto: John Fuller/FAVis mer

Gjør gull av truser

I mars passerer tekstilsalg i dagligvarehandelen en milliard kroner på løpende 12 måneders basis. Pierre Robert har 77 prosent av markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi selger mest av strømpebukser og sports-BHer, sier adm. direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla-eide Pierre Robert Group til Finansavisen.

Selskapet som har sin opprinnelse i merkevaren La Mote, lanserte sin første undertøyskolleksjon i 2006. Siden den gang har Pierre Robert levert en tosifret resultatgrad, 20 prosent på det meste. På samme tid har omsetningen økt med over 200 millioner, til 480 millioner kroner i 2014.

Resultatet fra 2014 er ikke klart ennå, men i 2013 tjente selskapet 67 millioner kroner før skatt. Siden 2006 har selskapet sopet inn 517 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Markedet vokser raskt De siste 12 månedene er det solgt tekstilprodukter i dagligvarehandelen for over én milliard kroner, ifølge tall fra analysebyrået Nielsen. Dermed er tekstilkategorien nå like stor som bleier og babymat.

- Holdningene har endret seg. Barrieren for å kjøpe sokker og undertøy i matbutikken er mye lavere nå enn for bare noen få år siden, sier Fladby til Finansavisen.

Hun tror at den økte omsetningen i tillegg til endrede holdninger, skyldes tilgjengeligheten, og viser til at mange er innom dagligvarebutikken minst én gang om dagen.

Totalmarkedet for tekstilprodukter har økt med 50 prosent fra 2006 til 2014. I fjor var dette markedet på 5,9 milliarder kroner. I samme periode har dagligvarehandelens andel av markedet økt fra 12,4 til 18,1 prosent, viser tall fra forbrukerpanelet GFK.

Innenfor tekstilsalg i dagligvaremarkedet er Pierre Robert totaldominerende, med 77 prosent av markedet. I totalmarkedet for tekstiler i Norge er Pierre Robert Groups markedsandel 12,7 prosent, skriver Finansavisen.

Flere nyheter
Har solgt 150.000 truser - casher inn millioner
Klesmerke i hardt vær etter sexistisk vaskelapp Butikkeier på Oslo vest ga vekk 250 kilo klær