- Gjør kvinner til et salgsobjekt

Klesgiganten Jack & Jones nye reklamekampanje vekker harme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klesgiganten Jack & Jones har i sin nye reklamekampanje  lansert filmen «Jack & Jones Fitness Club» der en lettkledd kvinne har en av hovedrollene.

Filmen har skapt reaksjoner i Sverige, og i dag aksjonerte Rød Ungdom mot kleskjedens lokaler på Karl Johans gate i Oslo.

- Jack & Jones gjør kvinner til et salgsobjekt med denne kampanjen. Det finnes ingen logikk i å bruke en bikinimodell i salg av herreklær, sier Anja Rolland, feministisk ansvarlig i Rød Ungdom, til Dagbladet.

Hun mener mange unge jenter sliter med dårlig selvtillit fordi reklame fronter kvinnekroppen som et produkt.
 
- Undersøkelser viser at én av tre norske jenter får dårligere selvtillit av motereklame, og dette må Jack & Jones ta sin del av skylda for, sier Rolland.

- Gjør kvinnen til et objekt Likestillings- og Diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik mener kampanjen føyer seg inn i rekken av reklame som spiller på kvinner som sexualisert vare. Men presiserer at det er Forbrukerombudet som er rette klageinstans for denne type saker.

- Min jobb er å jobbe mot kjønnsstereotypier, og denne reklamen gjør kvinnen til et objekt, sier Ørstavik.

Hun mener unge mennesker idag opplever snevre roller.

- KYNISK: Rød Ungdom reagerer sterkt på Jack & Jones siste reklamekampanje som forsøker å selge herreklær ved hjelp av denne dama. Idag hadde de en aksjon utenfor klesgigantens butikk på Karl Johan i Oslo. Foto: Rød Ungdom
- KYNISK: Rød Ungdom reagerer sterkt på Jack & Jones siste reklamekampanje som forsøker å selge herreklær ved hjelp av denne dama. Idag hadde de en aksjon utenfor klesgigantens butikk på Karl Johan i Oslo. Foto: Rød Ungdom Vis mer

- Desverre tror jeg mange idag er vant til å se slike stereotypier om at kvinners kropp er et objekt som er til for andre å bruke. Det er noe vi som samfunn bør bekjempe fordi konsekvensene av det blir alvorlige:

Hun mener kvinner i langt større grad enn menn opplever overgrep og sexualisert vold. I tillegg sliter mange jenter med eget selvbilde.

- Vi lever tross alt i 2011 og kvinner skal ikke være et objekt, sier hun.

Mottar få klager Norge har et strengt regelverk mot reklame som er sexfiksert og diskriminerende. Annonsører er påbudt å "sørge for at reklame ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann".

Forbrukerombud Gry Nergård forteller til Dagbladet at de mottar svært få klager på sexistisk reklame.

- Vi har ikke vurdert denne annonsekampanjen, og jeg har ikke tenkt å gjøre det på direkten for Dagbladet, sier hun.

FRA REKLAMEFILMEN: På Jack & Jones siste reklamefilm driver  lettkledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på mann. Rød Ungdom raser mot klesgigantens nye film. Foto: Fra filmen
FRA REKLAMEFILMEN: På Jack & Jones siste reklamefilm driver lettkledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på mann. Rød Ungdom raser mot klesgigantens nye film. Foto: Fra filmen Vis mer

På generellt grunnlag sier hun at dette er vanskelig å si noe om, fordi det er lenge siden Markedsrådet har vurdert denne type saker i Norge.

- Om vi skal vurdere denne reklamekampanjen eller ikke, vet jeg ikke nå, men isåfall vil jeg diskutere det med likestillingsmyndighetene før vi gjør noe, sier Nergård til Dagbladet.

Jack & Jones er del av det familie-eide danske selskapet Bestseller, og er ifølge egen omtale en av europas ledende produsenter av herreklær.

Dagbladet har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med daglig leder, Øivind Hauge i Bestseller Norge. Men har så langt ikke lykkes med å nå han.

FRA REKLAMEFILMEN: På Jack & Jones siste reklamefilm driver  lettkledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på mann. Rød Ungdom raser mot klesgigantens nye film. Foto: Fra filmen
FRA REKLAMEFILMEN: På Jack & Jones siste reklamefilm driver lettkledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på mann. Rød Ungdom raser mot klesgigantens nye film. Foto: Fra filmen Vis mer