- Gjør kvinner til et salgsobjekt

Klesgiganten Jack & Jones nye reklamekampanje vekker harme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Klesgiganten Jack & Jones har i sin nye reklamekampanje  lansert filmen «Jack & Jones Fitness Club» der en lettkledd kvinne har en av hovedrollene.

Filmen har skapt reaksjoner i Sverige, og i dag aksjonerte Rød Ungdom mot kleskjedens lokaler på Karl Johans gate i Oslo.- Jack & Jones gjør kvinner til et salgsobjekt med denne kampanjen. Det finnes ingen logikk i å bruke en bikinimodell i salg av herreklær, sier Anja Rolland, feministisk ansvarlig i Rød Ungdom, til Dagbladet.

Hun mener mange unge jenter sliter med dårlig selvtillit fordi reklame fronter kvinnekroppen som et produkt.  - Undersøkelser viser at én av tre norske jenter får dårligere selvtillit av motereklame, og dette må Jack & Jones ta sin del av skylda for, sier Rolland.

- Gjør kvinnen til et objekt Likestillings- og Diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik mener kampanjen føyer seg inn i rekken av reklame som spiller på kvinner som sexualisert vare. Men presiserer at det er Forbrukerombudet som er rette klageinstans for denne type saker.

- Min jobb er å jobbe mot kjønnsstereotypier, og denne reklamen gjør kvinnen til et objekt, sier Ørstavik.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer