Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Gjør Norge 0,7% billigere

Rimi-Hagen fikk medhold i Markedsrådet for sin omstridte påstand om at han gjør Norge billigere. Rimi-prisene ligger 0,7 prosent under gjennomsnittet, når alle tilbud er regnet inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet klaget inn Rimi for Markedsrådet med krav om at dagligvarekjeden måtte ha en stadig nominell nedgang i prisene for å forsvare slagordet «Vi gjør Norge billigere».

Men det var godt nok for Markedsrådet dersom Rimi kunne dokumentere at de ligger under landsgjennomsnittet. Og det har de klart.

En utredning som Geir Gripsrud, BI-professor i markedsføring, har gjort for Rimi og Hakon Gruppen viser at kjeden ligger ørlite under gjennomsnittet.

Tøffe krav

Gjennomsnittsprisene ble beregnet utfra en sammenlikning av identiske varer i landets største dagligvarekjeder. Egne merkevarer, samt storkiosker og bensinstasjoner, ble holdt utenom, men det er tatt hensyn til de ulike kjedenes tilbudspolitikk. Materialet ble vektet med en del premisser som salgsmengde, geografi og butikktype, før man endte opp med et landsgjennomsnitt.

Og Rimi-prisene ligger 0,7 prosent under dette gjennomsnittet.

- Det dokumentasjonskravet vi ble pålagt er det tøffeste du kan få i en sak som denne. Og vi vant likevel, sier markedsdirektør Eivind Smith i Rimi Norge til Dagbladet.

I andre undersøkelser, hvor både egne merkevarer og ferskvarer er tatt med, har Rimi-kjeden de siste tre årene ligget mellom fem og ni prosent under snittet.

Må bevise

Nå må Forbrukerombudet hoste opp 70000 kroner i saksomkostninger. Men det er ikke helt forgjeves, ifølge forbrukerombud Torfinn Bjarkøy:

- Vi har tapt saken, men det er et tap til å leve med fordi vi fikk medhold i at påstander må dokumenteres, selv om de har slagordform. Og hvis Rimi skal fortsette å bruke dette slagordet, så må de bevise at de ligger under det gjennomsnittlige markedsnivået, sier Bjarkøy til Dagbladet.

Markedsrådet var enstemmig i sin dom.

SMILER: Rimi-Hagen har sine ord i behold når han reklamerer med at han gjør Norge billigere, mener Markedsrådet.