- Gjør som Europark

Parkeringsklagenemdas råd til Q-park.

ANDRE RUTINER: Kommunikasjonsdirektør i Europark, Pål Gleditsch, sier selskapet gjør det forskjellig fra konkurrenten. Arkivfoto MYHRE/RUNE I. Dagbladet
ANDRE RUTINER: Kommunikasjonsdirektør i Europark, Pål Gleditsch, sier selskapet gjør det forskjellig fra konkurrenten. Arkivfoto MYHRE/RUNE I. DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Parkeringsselskapet Q-park bekrefter at klokkeslettene på bøtene kan endres. Det er nødvendig, sier Lars Monsen i selskapet, men legger til at det alltid vil være utro tjenere i alle yrker.

- Slik jukset jeg med bøtene. Les P-vaktens avsløringer. (Krever abonnement)

- Har vært diskusjoner Sekretariatsleder, Elin Constance Greiff, i Parkeringsklagenemda mener riktig dokumentasjon er avgjørende

- Det at man har muligheten til å stille er i seg selv ikke uredelig, men man kan ikke skrive et tidspunkt hvor man ikke var sikker på at bilen var der. Det er faktisk observasjon som gjelder, sier Greiff.

Hun sier det har vært mange diskusjoner i nemda om hvordan man skal registrere kontrollavgift.

- Før var det sånn at betjenten fylte ut manuelle blanketter, så det var også tillitsbasert. Det beste for saksbehandlingen er at betjentene ikke har mulighet til å endre tidspunktet, for da er det ikke mulighet for feil. Det reduserer saksbehandlingen enormt.

Klagenemda opplyser at det er mange andre måter å registrere kontrollavgift på, uten å endre tidspunktet.

- Jeg syntes det er mye bedre at man åpner kontrollavgiften slik Europark gjør, eller at man benytter merknadsfeltet på kontrollavgiften sammen med et skjema som registrerer hvilke biler som fantes på området ved første kontroll, sier Greiff.

Et eksempel hun trekker frem er store parkeringsplasser hvor mange biler må registreres i systemet.

- Det er ikke alltid så praktisk når flertallet av disse bilene kommer til å forlate området før makstiden er overtrådt og derfor ikke skal ha noen kontrollavgift. I slike tilfeller er det mulig å påføre starttid som merknad på kontrollavgiften for å slippe å endre startklokkeslettet, sier Greiff.

Hun føyer til en klar oppfordring:

- Enten må man rydde opp i en eventuell ukultur, eller så må man gjøre det sånn at man ikke kan endre. Det er måter å gjøre dette på som gjør at man slipper å endre tidspunktet. Da slipper man diskusjonen om at betjente har endret klokkeslettene.

Kontroll og HR-direktør i Q-park, Lars Monsen, sier til Dagbladet at de vil ha en full gjennomgang av hva som har skjedd.

- Ja, og det er der jeg er i kontakt med systemleverandøren vår, for å finne ut om det er mulighet til å spore eventuelle klokkeendringer, og i hvilket omfang det har foregått. Har det skjedd, slik vikaren påstår, vil vi vurdere om vi skal politianmelde ham. Samtlige av kontrollavgiftene han utstedte i sin periode som innleid vikar, vil gjennomgås. Basert på dette vil Q-Park vurdere å frafalle kontrollavgifter og om det er grunnlag for å politianmelde ham for dokumentforfalskning, sier Monsen.

Konkurrentens metoder Pål Gleditsch, kommunikasjonsdirektør i Europark, hevder at den samme tidsfunksjonen ikke finnes på Europarks terminaler.

- Våre håndterminaler er såkalt industristandard PDA-er av merket Motorola. Vi registrerer to sett klokkeslett ved hjelp av håndterminalene, og ingen av disse kan endres av parkeringsbetjentene eller driftsledelsen i ettertid.

Q-park er landets nest største parkeringsfirma. På førsteplass finner vi Europark. Begge er medlem av organisasjonen NORPARK og har dermed frivillig forpliktet seg til en rekke praktiske retningslinjer for bransjen.

- De som er medlem av bransjeforeningen NORPARK har forpliktet seg til å følge en frivillig bransjeavtale med forbrukermyndighetene om hvordan selskapene skal operere når det gjelder klokkeslett, skilting og kontrollavgift. Ventilstillingskontroll brukes der det ikke er aktuelt med billettautomat.

Han frykter at tilliten til bransjen blir svekket.

- Vårt selskap, som er markedsleder, har ikke noe ønske om at det er usikkerhet om hvor riktig, rettferdig og korrekt vår praksis er. Kundene tenker i liten grad over hvilken aktør de parkerer hos. Konsekvensen av at personer i et selskap opererer i et etisk grenseland, er at bilistene tror at alle gjør det på samme måte.