- Gjør som Geri!

- Spice Girls er gode forbilder når det gjelder unge jenters selvtillit, sier kvinnen bak Body Shop- suksessen, Anita Roddick.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Unge jenter utsettes for et usmakelig press fra skjønnhetsindustrien. Beskjeden fra reklamen er: Hold kjeft, ta ansiktsløfting og slank deg, tordner Anita Roddick. Hun etterlyser sunne holdninger.

- Heldigvis finnes det noen sunne kvinneideal. Spice Girls for eksempel er gode i så måte. Spesielt Geri som har stått fram i engelske blad og sagt at hun liker formene sine, sier Roddick.

Selv har engelske Roddick tjent milliardbeløp etter at hun startet opp den nå verdenskjente Body Shop-kjeden. 1800 Body Shop-forretninger rundt omkring i hele verden gjør stor suksess med salg av kremer, sjampoer og sminke.

Etikk

Dagbladet møtte Roddick da hun besøkte Norge for å forelese om etikk i næringslivet. Selv har hun ingen betenkeligheter med å leve av kosmetikksalg.
- Vi gir ikke inntrykk av at du blir yngre og penere av å bruke våre kremer. Dessuten bruker vi ikke penger på annonsering, derimot på kampanjer, sier Roddick.

Selvtillitskampanje

Hennes siste kampanje er «Girls Get Real», en selvtillitspakke for unge jenter med brosjyrer og bøker. Tidligere har kjeden vekt oppsikt med figuren Ruby - en alternativ Barbie-dokke med mer kjøtt på beina enn den opprinnelige.

- Ruby-kampanjen er det beste vi har gjort. Kroppshysteriet blir bare verre og verre, med stadig tynnere modeller. I tillegg sminkes modellene på en slik måte at det ser ut som de er blitt slått, sier Roddick.
Selv føler hun seg ikke kuet av kvinneidealene, men forstår godt at unge jenter får problemer med selvbildet.

- Beskjedene til unge jenter fra mote- og kosmetikkindustriens voldsomme annonsering er: Du er ikke god nok, du må gjøre noe med deg selv. Det er et fantastisk salgstriks overfor usikre jenter, men en usmakelig og helt usann framstilling, sier Roddick.

Hun reagerer også på det økende presset mot godt voksne kvinner om å se unge ut. Dagbladets skrev sist søndag om norske kvinner som ved hjelp av kjemisk ansiktsløfting fikk glattere og blankere hud, og dermed så yngre ut.

- Selvsagt må voksne kvinner få gjøre som de vil så lenge de ikke presser døtrene sine. Men hvorfor er de så opptatt av rynkene sine? Jeg spør meg selv om de har kjedelige liv, sier Roddick.