Bæ, bæ lille lam: Sammen med Katja Marty Bøe (til venstre) tok Pernille Siem Sandahl saken i egne hender da de ikke fant pene barneklær i ull som ikke klødde. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Bæ, bæ lille lam: Sammen med Katja Marty Bøe (til venstre) tok Pernille Siem Sandahl saken i egne hender da de ikke fant pene barneklær i ull som ikke klødde. Foto: Eivind Yggeseth / FinansavisenVis mer

Barneklær

Gjør ull til gull

På tre år har omsetningen i barneklærprodusenten Lillelam økt med nesten 80 prosent.

(Finansavisen): Ulltøyprodusenten fra Oslo fortsetter å gjøre god butikk med vekst i både omsetning og resultat. I fjor ble et nytt rekordår, skriver Finansavisen.

Lillelam omsatte barnetøy for nesten 26 millioner kroner. Etter skatt satt selskapet igjen med et årsresultat på 3,1 millioner.

– Vi legger alltid mye vekt i forarbeidet, og det skjerper fokuset. Det gir en ressurs- og kostnadsbevissthet i de prosjektene vi går for, som skal sikre ønskede resultater i høyere grad og uønskede overraskelser i langt mindre grad, sier Pernille Siem Sandahl, adm. direktør i Lillelam, ifølge avisen.

Videre vekst

Sammen med Katja Marty Bøe tok Sandahl saken i egne hender da de ikke fant pene barneklær i ull, som ikke klødde. De to startet opp bedriften Lillelam og laget den første testkolleksjonen i 2004.

Siden oppstarten har selskapet vokst jevnt og trutt. I 2012 var omsetningen 6,6 millioner. I fjor endte den på 25,8 millioner, skriver Finansavisen.

Nye kolleksjoner

All produksjon skjer i Europa. I fjor høst lanserte selskapet sin første kolleksjon for ungdom, som skal utvikles videre til voksne.

– Baylon, vår nye kolleksjon for ungdom, er blitt tatt godt imot, sier Sandahl.

- Hvordan skal dere vokse videre?

- Vi skal videreutvikle både kolleksjoner, kategorier og markeder. Vi har noen større prosjekter nå som innebærer en helt ny bruk av merinoull. Norge er det landet i verden der ull er mest brukt, så det er et stort potensial for denne råvaren i hjemmemarkedet, selv om vi også ser på eksport, understreker Sandahl, ifølge avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om lag 10 prosent av omsetningen skjer i nettbutikken.

– Produktene selges bare i et fåtall butikker i utlandet fordi vi ennå ikke har hatt kapasitet til å begynne med eksport, sier Sandahl.

Flere økonominyheter

Han solgte 26 leiligheter og hytter i høstferien
Han klarte å hente 355 mrd på 45 minutter