Gjorde alt for å stoppe toget

LILLESTRØM (Dagbladet): Lokfører Ragnar Jensen gjorde alt som sto i hans makt for å stoppe godstoget da bremsene sviktet. 150 meter fra kollisjonsstedet kastet han seg inn i maskinrommet på lokomotivet og ventet på krasjet. - Etterpå løp jeg for livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg ble kastet rundt omkring i rommet da det smalt. Etterpå brukte jeg litt tid for å sjekke ståa, for alt var mørkt og stille som i graven i maskinrommet. Jeg løp ut til andre enden av loket, og hoppet ut gjennom et vindu. Det hadde ikke begynt å brenne i propanvognene bak, men jeg løp det jeg kunne fra stedet. Banemannskaper var på vei mot toget, men jeg vinket dem unna og sa at det ikke var flere folk i toget, slik at de ikke beveget seg inn til loket og vognene med propan, forteller Ragnar Jensen til Dagbladet.

Jensen, som har vært lokfører i NSB i 25 år, kom fra ulykken uskadd, men noe forslått. Etter en legesjekk var han raskt på beina i går.

- Jeg er i god stand, sier han til Dagbladet.

Den eneste tanken

Lokføreren begynte oppbremsing som normalt ved Strømmen, og følte at bremsene tok dårlig. Hastigheten avtok ikke, og Jensen iverksatte det som på jernbanespråket kalles fullbrems, med påfølgende nødbremsing. I minuttene før sammenstøtet jobbet Ragnar Jensen intenst med å stoppe toget. Da nødbremsen ble innledet var toget ca. 1100 meter fra stasjonen på Lillestrøm, med en hastighet på 80 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da han skjønte at toget ikke rakk å stoppe i tide, brukte han togfløyta i 800 meter for å advare alle i nærheten om at et sammenstøt var uunngåelig. Først var det korte og lange støt, seinere en sammenhengende tone. Han antok allerede at det sto et tog på Lillestrøm stasjon - på samme spor.

- Du kan jo tenke deg hvordan det føles når du sitter bak spakene i et tog uten bremser. Det eneste tanken jeg hadde var å få stoppet toget, sier han.

Først på en liten slette to hundre meter fra stasjonen gikk hastigheten ned.

- Men da skjønte jeg at det var for seint, sier Jensen.

Ringte sentralen

- Jeg hadde gjort alt jeg kunne, og regnet ikke med at ATC-systemet ville stoppe toget. Jeg forsto at det ikke var mulig å gjøre noe for å hindre ulykken. 150 meter før jeg traff det andre toget, bestemte jeg meg for å evakuere førerrommet, sier Jensen.

Den erfarne lokføreren viste stor ro før ulykken, og holder seg rolig også etterpå. Han vil ikke være med på spekulasjoner om hva årsaken til bremsesvikten kan være.

- Undersøkelsene vil vise hva som var galt med bremsene. Det ble foretatt en full bremsetest av hele toget før avgang fra Alnabru. Bremsetesten var etter forskriftene, sier Jensen.

Han forteller også at det ikke var feil med signalanlegget på vei inn mot Lillestrøm stasjon.

Visste om brannfare

Jensen var klar over at det var brennbar væske i de to tankvognene bak lokomotivet. Før avreise fikk han rutinemessig dokumentasjon på hva som var i vognene.

- Jeg har kjørt dette toget mange ganger, og jeg har ingen grunn til å tro at det var noe i veien med vognene. Men jeg tenker jo på hva en så store mengde propan kan føre til. En 15-literstank med propan ble sprengt i ABC-Teatret, og du ser jo hvordan det gikk med det, sier Jensen.

ABC-Teatret ble totalskadd i eksplosjonen.

Får ros

Innad i NSB-systemet får Ragnar Jensen honnør for sine kalde handlinger i førerrommet.

- Han har gjort alt som har stått i hans makt og mer til. Han fortjener ros, sier driftsdirektør i NSB, Tom Ingulstad.

- Jeg har aldri opplevd noe liknende, og håper jeg slipper å oppleve det igjen. For jeg skal tilbake i jobb, sier Jensen.

anders.hagen@dagbladet.no

FARLIG: 3000 mennesker måtte evakueres i frykt for en gasseksplosjon.