Gjorde opprør på charterfly

Ole Paus og 183 andre sydenturister måtte tilbringe ei natt på en flyplass ved London. Nå kan flyselskapet Britannia vente seg et samlet krav på over 430000 kroner. Fra blant andre Paus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har opplevd mye arrogante folk i mitt liv, men dette tar kaka, sier Paus til Dagbladet.

For tredje gang på tre uker er flyselskapet Britannia, som brukes av Star Tour, i trøbbel: 11. januar returnerte et av selskapets fly til Bergen på grunn av motorbrann. I forrige uke strandet 189 Lanzarote-turister i Hannover fordi besetningen måtte ha hvile, etter først å ha blitt forsinket av teknisk feil. Flyturen hjem tok 20 timer. Ved 10-tida i går landet et Britannia-fly fra Tenerife nesten 12 timer etter rutetid. Flere av passasjerene betegner reisen som skrekkelig. En av dem er Paus:

- En svært ubehagelig opplevelse, sier Paus, som var på familieferie.

Måtte hvile

Slik var reisen: Klokka 16.15 tok flyet av fra Tenerife, men måtte snu på grunn av teknisk feil.Klokka 20.30 tok flyet av igjen. Mannskapet måtte ha hvile, og landet i Luton. Oppholdet skulle vært kort.Klokka 07.45 i går var flyet igjen i lufta, med ny besetning. Klokka 09.55 landet flyet i Oslo - 11 timer og 40 minutter etter rutetid.

Natt til i går måtte de 184 passasjerene tilbringe på flyplassen i Luton, med matbong i hånda.

Det nye mannskapet fikk seg nok et morgensjokk da et bryllupsfølge gjorde opprør i form av en underskriftskampanje på flyet: Hver passasjer krever 300 euro - rundt 2500 kroner. Paus var blant de 170 som undertegnet kravet.

- Det er lenge siden jeg gikk i tog, men jeg er glad for å være med på dette her, sier Paus, som understreker at opprøret ikke var hans initiativ.

Det var Per Winterstad fra Kløfta som grep mikrofonen og innledet aksjonen:

- Vi følte oss som kveg, sier han, og mistenker at økonomiske motiver ligger bak. Inspirasjonen til kravet hentet han fra EU-regler opphengt på flyplassen i Tenerife.

- De har forsynt seg med vår tid og våre penger, sier Winterstad.

- Uflaks

- Hva vi skal gjøre, skal vi nå sette oss ned og diskutere, sier bakkesjef i Britannia, Petter Ahlstrøm, som beklager forsinkelsen:

- Men sikkerheten kommer først. Tekniske feil rår vi ikke over. Årets start skyldes uflaks, sier han, og avviser at flyet burde ventet med å ta av fra Tenerife.

- Det nye mannskapet kom seinere i privatfly til Luton enn vi hadde trodd. Det ligger ingen skjulte motiver bak. Vi ville ha passasjerene hjem fortest mulig.

MÅTTE SNU: På grunn av en teknisk feil måtte et slikt fly av typen Boeing 737 snu etter take-off fra Tenerife. Deretter kom forsinkelsene på rekke og rad.
STØTTER AKSJON: Ole Paus var om bord på flyet, og undertegnet kravet sammen med 169 andre passasjerer. - Jeg har opplevd mye arrogante folk i mitt liv, men dette tar kaka, sier han til Dagbladet.