FULLT AV TØMMER: Sjøen er full av tømmer etter at lasteskipet Mirabelle gikk på grunn i Sildafjorden. Foto: MAGNE FITJAR
FULLT AV TØMMER: Sjøen er full av tømmer etter at lasteskipet Mirabelle gikk på grunn i Sildafjorden. Foto: MAGNE FITJARVis mer

- Glad jeg berget livet

Pavel (21) og ni andre reddet fra synkende lasteskip i Sildafjorden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det Malta-registrerte lasteskipet Mirabelle, som er lastet med tømmer, gikk på grunn i Sildafjorden i Hardangerfjorden i Kvinneherrad kommune i morges og er i ferd med å synke.

Skipet er 88 meter langt og gikk på grunn like før 05.30 i morges. Skipet tok inn vann og fikk raskt slagside. Da et redningshelikopter kom frem til havaristen sto mannskapet på ti personer på akterenden av skipet iført overlevelsesdrakter. Alle ti er i sikkerhet og skal innlosjeres på et hotell i Rosendal.

Kystverket opplyser til Dagbladet.no at det er mye tømmer som nå flyter i fjorden.

- Dette tømmeret er en fare for andre skip og vanskeliggjør bergningsarbeidet, sier vaktleder Rune Bergstrøm i beredskapsavdelingen til Kystverket til Dagbladet.no.

Dramatisk redningsaksjon
Mannskapet om bord er fra Ukraina og Litauen, mens kapteinen er norsk. Den lokale nettavisen Innsida var tilstede på hurtigbåten Teisten som brakte de ti forliste i land, og har snakket med en av de overlevende.

- Det var dramatisk, men nå er jeg glad jeg er berga, sier Pavel Korberov fra Ukraina til Innsida.no.

21-åringen er ganske fersk om bord på Mirabelle. Han sier til nettstedet at det var hans andre tur med lasteskipet.

De ti overlevende tas nå hånd om av helsepersonell ved et hotell i Rosendal i Kvinnherrad, der de hviler ut etter den strabasiøse morgenøkten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite olje om bord
Skipet, som opereres av selskapet Falkeid Management ble bygget i 1985 og ombygget i 2006. Det skulle med last mellom to norske havner.

Kystverket opplyser at det er forholdsvis små mengder med olje om bord.

- Vi har fått opplyst at skipet hadde ti tonn diesel og ti tonn tungolje om bord, men det er ikke registrert noe større utslipp, sier Bergstrøm.

Når lyset kommer, vil man bedre få oversikt over miljøforurensning i fjorden. Oljevernutvalg nord og sør for havaristen er mobilistert og legger ut lenser, mens de to kystvaktskipene KV Leikvin og KV Ålesund er på vei til stedet der skipet forliste.

- De to kystvaktskipene har utstyr om bord som gjør dem i stand til å pumpe ut olje fra havaristen om det er mulig og nødvendig, sier Bergstrøm.

TV 2 melder at skipet tidligere het M/S Karen Danielsen som kolliderte med Storebæltsbrua mellom Sjælland of Fyn i mars 2005.

Beredskapsmøte
Skipet har gått på grunn, men det er kommet meldinger om at det er i bevegelse og at det kan skli av grunn.

De ti som ble reddet ble tatt om bord i hurtigbåten Teisen og brakt i land ved Rosendal. Alle innlosjeres nå på et hotell.

- Vi skal samles til et møte i kommunehuset nå i morges og avgjøre hvordan vi skal bistå de forliste videre, sier Solbakken til Dagbladet.no.

Ordører Synnøve Solbakken i Kvinnherrad kommune er på vei til kontoret for å lede kommunens arbeid i forbindelse med forliset

-DRAMATISK: 21 år gamle Pavel Korberov (t.h.) sier han er glad han er berget. Dette er hans andre tur med skipet. Foto: MAGNE FITJAR
-DRAMATISK: 21 år gamle Pavel Korberov (t.h.) sier han er glad han er berget. Dette er hans andre tur med skipet. Foto: MAGNE FITJAR Vis mer