Glansede menn

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HVOR MYE HAR norske menn forandret seg på seks år? Dét er det avgjørende spørsmålet Elle-redaktør Signy Fardal trolig må ha stilt før hun bestemte seg for å lansere avleggeren Elle Mann, motemagasinet som kommer med sitt første nummer tidlig i april. Etter alt å dømme må hun ha kommet fram til at «ganske mye» er spørsmålets rette svar. Seks år er tida som har gått siden Hachette Filipacchi, den franske magasingiganten hun leder i Norge, så seg nødt til å legge ned den norske utgaven av det svenske suksesskonseptet Café. Café skulle være lesestoff for unge, urbane menn med interesse for mote og livsstil: Den samme publikummet hun og Elle Mann-redaktør Gaute Drevdal nå vil henvende seg til på ny. Men herrene som ville kjøpe Café var så få at bladet kom ut bare åtte ganger.

NÅR FARDAL igjen satser på å nå den ettertraktede målgruppen «kjøpesterke mannlige forbrukere i store byer», presiserer hun - klok av skade - at første nummer av Elle Mann er et prøveprosjekt. «Selv om det blir en suksess, er det ikke sikkert vi skal lansere det», sier hun til VG. Hachette har en svak historie å vise til i Norge: To av fire titler selskapet har lansert, er nedlagt. En tredje fiasko vil ta seg meget dårlig ut. Fardal har ifølge VG dessuten fått rikelig med kritikk for sin lederstil allerede. Men bak den defensive strategien er det lett å skimte den gamle drømmen om å utgi et suksessrikt magasin for norske herrer på permanent basis.

DET ER EN drøm mange har delt, men ingen har klart å virkeliggjøre. Mann, Hjemmet Mortensen-utgivelsen som med sine 11 år på baken er det nærmeste Norge har kommet et slikt blad, har fortsatt ikke mer enn drøyt 16 000 i opplag. Med ny redaktør og nytt utseende forsøker Mann stadig å lede flere moteinteresserte menn til kioskene. Men bladet har aldri vært i nærheten av Cafés suksess i Sverige, verken journalistisk eller i antall kjøpere. Rundt årtusenskiftet ble ikke bare Café, men også herreblader som Slitz, Men\'s Health, Basic og Playboy, lagt ned i Norge. Ingen klarte å skape den rette balansen mellom lettkledde kvinner (et tilbakevendende problem var at ingen forsto akkurat hvor avkledde de burde være for å selge) og en slagkraftig stoffmiks. Den utbredte myten om at norske menn ikke liker å lese, duger imidlertid ikke som forklaring på magasindøden.

DEN OPPSIKTSVEKKENDE suksessen til blader som den norske utgaven av harrypublikasjonen For Him Magazine (FHM) og det eviggrønne ukebladet Vi Menn, viser at norske mannfolk leser så det forslår. Med sine lettkledde glamourmodell- og realitykjendisforsider har FHM på rekordtid opparbeidet seg et opplag på nesten 52 000 eksemplarer. Rett nok har Vi Menn-salget de siste par åra falt kraftig, men med et ukentlig opplag på over 92 000 er bladet fortsatt norske menns suverent største leverandør av sparsommelig antrukne piker og røslig villmarksaction. Historien Vi Menns vedvarende suksess forteller om norske menns interesser, tyder på at nordmenn - endeløst snakk om metroseksualitet til tross - muligens ikke har forandret seg like mye på seks år som Fardal later til å håpe. Hvor lettkledde jentene i Elle Mann kommer til å bli, gjenstår å se.