Glassklar hip hop

Det går hardt for seg når hip hop-bandet Klovner i Kamp spiller inn video. - Deilig å kunne knuse en bil, spesielt en BMW. Har aldri likt typen, sier Esben Selvig, alias Dane.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag skal videoen til bandets andre singel, «Stjerner i sikte», være klar. - Vi presenterer den med en konsert på John Dee, samtidig med at albumet «Schwin» blir gitt ut, opplyser kamerat og sjefen for det uavhengige plateselskapet City Connections, Jakob Kielland.

Ræpper på norsk

Utgivelsen av «Schwin» er i seg selv en aldri så liten begivenhet. Det er det første hip hop-albumet med norske tekster. Duoen Dane og Alis - Esben Selvig (21) og Aslak Hartberg (24) - gyver løs på det skandinaviske markedet med sjangerens forakt og selvsikkerhet. Sony Music skal distribuere plata.

Gutta har spilt sammen i seks år, men det er først de to siste de har satset.

- Vi er inspirert av den danske og svenske bølgen, der hip hop-ere ræpper på morsmålet, sier Dane, som er født dansk, men oppvokst i Norge.

- For oss er det helt naturlig å skrive på norsk. Det er det vi behersker, og det er det publikum best forstår, sier Alis.

Kreativ kultur

Klovner i Kamp debuterte i fjor høst med singelen «Bare meg». Låta er også blitt spilt på radiostasjoner og MTV Nordic, og har banet vei for Dane og Alis.

De to bor i hver sin leilighet i samme blokk på Tåsen i Oslo. Plata er spilt inn i Alis' leilighet.

- Hip hop er en av de mest kreative kulturene i samfunnet. Den inneholder ræpp, dans, tekster med mening, graffiti og en helhetlig musikalsk produksjon, sier Alis.

- Man blir aldri for gammel for graffiti, men vi prioriterer musikken. Hva er galt med å lage kunst på grå mur, spør Dane.

Takker Glenn Rodney

Både plateutgivelsen og videoinnspillingen bærer preg av dugnad. Videoen er spilt inn i verkstedet til Glenn Rodney Skog, som også har en liten rolle i filmen. Klovner i Kamp er takknemlige for god hjelp fra den erkeharry bilmekanikeren.

- Staben består av proffe folk, som til daglig jobber i reklamebransjen, og som gjør dette som en dugnad for Klovner i Kamp, sier Kielland, og fortsetter:

- Entusiasmen er helt utrolig. For å få tak i en bil, tok regissøren morens gamle BMW. Den hogger vi opp, og tenner på til slutt.