Glatt eller ikke glatt?

GARDERMOEN/KRISTIANSAND (Dagbladet): Det er full krangel om hva som var årsaken til at en DC-10-maskin med 399 passasjerer skled av rullebanen mandag kveld. Flyselskapet hevder at det var umulig å stoppe på den såpeglatte rullebanen, og kritiserer flyplassledelsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kapteiner på store passasjerfly, som Boeing 767, 747 og DC-10, har ved flere anledninger opplevd at det var glattere å lande på Gardermoen enn de hadde fått vite av tårnet.

På de samme tidspunktene har de mindre passasjerflyene, som Boeing 737 og MD90, landet uten problemer. Administrerende direktør Nic. Nilsen i Oslo Lufthavn synes dette er merkelig.

- Jeg har vondt for å forstå at det skal være glattere å lande en DC-10 enn en Boeing 737, sa Nilsen etter gårsdagens debatt i Redaksjon 21 på NRK.

Han avviser at vi går mot en ny skrekkvinter på Gardermoen.

- Blir det mye underkjølt regn, får vi problemer. Ellers er vi godt rustet til å takle vinteren. Det var ikke underkjølt regn da Premiair-maskinen landet mandag kveld, sier Nilsen .

Sikkerhet mot miljøvern

Mangeårig SAS-kaptein og representant for Norsk Flygerforbund, Knut Anfindsen, mener flysikkerhet og miljøvern står steilt mot hverandre på Gardermoen.

- Kjemikalier er det eneste som effektivt hindrer rullebanen i å bli glatt. Men siden det er lagt restriksjoner på kjemikaliebruken, må en altså stole på friksjonstestene som etter mitt skjønn fungerer dårligst når en trenger de som mest, sier Anfindsen.

Glattere for større

Supervisor Narve Jensen ved luftfartstjenesten på Gardermoen sier det kan virke som om rullebanen er glattere for de store flyene, når temperaturen på rullebanen er rundt frysepunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kan skyldes at de store flyene lettere opplever vannplaning på grunn av sin større masse. Det kan også skyldes is i rullebanedekket.

- Jeg tror nok at friksjonen er den samme for store og små fly, men at det kan oppleves som om friksjonen er mindre i store fly, sier Erik Gill, områdedirektør i Lufthavntjenesten på Gardermoen.

Glatt eller ikke glatt, det blir spørsmålet havarikommisjonen må svare på når den nå har igangsatt arbeidet med å finne årsaken til hendelsen.

Kommisjonen brukte gårsdagen til å intervjue de involverte parter.

- Vi har hatt samtaler med besetningen på Premiairmaskinen, lufthavnansatte som besørger rullebanen og ansatte i tårnet, sier Jon P. Pran i havarikommisjonen.