- Glatte rullebaner kan føre til flykatastrofe

- Det må antakelig en alvorlig ulykke til på Gardermoen før politikerne skjønner alvoret, sier lederen av Norsk Flygerforbund, Harald Stephansen. Han frykter at glatte rullebaner kan få katastrofale følger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norsk Flygerforbund sender i nær framtid en tilstandsrapport om Gardermoen til det internasjonale flygerforbundet IFALPA. Flygerne drøfter om karakteren skal bli «alvorlig mangelfull» eller - den verste kategorien - «kritisk mangelfull».

Det betyr at flygerne ser alvorligere på sikkerheten ved hovedflyplassen i år enn i fjor, da vurderingen var «mangelfull».

- Samferdselsdepartementet og Luftfartsverket tar for gitt at sikkerheten er der. All kritikk fra vår side blir avfeid, sier Stephansen til Dagbladet.

Rapporten fra norske flygere som årlig sendes til det internasjonale flygerforbundet.

Farlig glatt

- Rapporten lages særlig med tanke på utenlandske flygere for at de skal være forberedt på hva de kan møte her, sier Stephansen.

Og ifølge de norske flygerne kan det være svært alvorlige utfordringer. Glatte rulle- og taxebaner kan i gitte situasjoner føre til alvorlige ulykker.

- I løpet av halvannen vinter har fire fly kjørt ut av rullebane eller taxebane. Et større antall fly har kjørt seg fast.

Luftfartsverket innrømmer problemer
Luftfartsverket innrømmer problemer Vis mer

Forholdene er helt uakseptable. Noe av det verste som kan skje, er avbrutt avgang i høye hastigheter.

Det har vært flere ulykker med avbrutt start. Den mest kjente i vår nærhet er en ulykke på Fornebu tidlig på 70-tallet. Flyet endte i sjøen. Alle kom seg ut, men flyet sank, sier Stephansen.

Feilmåling

Han understreker at målinger av glatthet gir falsk trygghet.

- Måleinstrumentene er ikke gode nok på temperaturer rundt null.

Da det danske Premiair-flyet kjørte ut av rullebanen på Gardermoen i desember, viste målinger at alt var OK. Men flyhavarikommisjonen konkluderte med at det var for glatt. Vi flygere som har holdt på en stund, vet at vi må ta målingen med en klype salt, sier Stephansen.

- Hvis det ikke er sikkert, flyr vi ikke. Vi oppfordrer flygerne til å ikke stole blindt på målingene vi får fra flyplassen, sier Stephansen.

- Politikerne har tre alternativer, sier Stephansen:

  • De kan la være å foreta seg noe, og håpe at det ikke skjer noen ulykker.
  • De kan bevilge penger til å varme opp banen med varmepumper. Teknisk er dette fullt mulig.
  • Eller de kan ofre grunnvannet under Gardermoen og tillate bruk av kjemikalier på banen.

Noe må gjøres. Eller kanskje må det en alvorlig ulykke til for at politikerne skjønner alvoret? spør Stephansen.

KRITISK: - Sikkerheten på Gardermoen er ikke så god som den burde være, sier lederen i Norsk Flygerforbund, Harald Stephansen.