Glem het elskov, nå er det fotball-VM

ROMA (NTB-Reuters): Glem alt som heter latinsk elskov, for den neste måneden er det bare fotball som teller for italienske menn. Det er tross alt fotball-VM det dreier seg om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alt som skjer i og rundt VM-arenaene i Frankrike vil bli vist på italiensk fjernsyn og omtalt i radio. Totalt skal etermediene sende 500 timer fra VM-sluttspillet, og nå er italiensk fjernsyn i gang med å veilede den fotballgale og mannlige delen av befolkningen, slik at de skal få mest mulig ut av VM-sendingene.

En av TV-trailerne viser en svært misfornøyd kvinne som gjør seg klar til å gå ut. Hennes yrke er kjæreste. Hennes oppførsel er uopphørlig og hun skriker igjen og igjen: «La oss gå ut». Rådet på italiensk fjernsyn er krystallklart: «Unngå henne!».

I reklamen blir den typiske italienske mammaen karakterisert som svært farlig. Hun blir framstilt som en kvinne som bruker tiden til timelange telefonsamtaler og spør hele tiden mennene i huset om de er sultne. For italienske menn er det vanskelig å være i hus med en slik kvinne under VM.

Fiende nummer en

Men samfunnsfiende nummer er verken kjæreste eller mamma, men derimot bestevennen som nettopp er forlatt av kjæresten sin. Han vil fort framstå som besatt av henne, og hele tiden vil han mase på alle han er sammen med for å snakke om både eks-kjæresten og det brutte forholdet. Han er elskovssyk, og det blir advart mot slike menn på det aller sterkeste i reklametrailerne.

Alle vet at fotballen har en spesiell stilling i Italia, men reklamesnuttene som er vist i fjernsyn den siste tiden har likevel rystet store deler av det italienske samfunnet. Feministene raser mest og karakteriserer denne formen for reklame som både samfunnsfiendtlig, skremmende og ikke minst kvinnediskriminerende.

Franco Ferrarotti, som er professor i sosiologi ved La Sapienza-universitetet i Roma, sier at reklamen viser at fotballen først og fremst er en idrett for menn.

Ironisk

Direktøren i det selskapet som har laget reklamesnuttene hevder at reklamen er ironisk ment.

- Dersom ikke folk kan le av sine lidenskaper vil forholdene i verden bli triste. Da vil vi fort oppleve hverdagen som litt av et mareritt, sier Marco Carnevale i reklamefirmaet McCann-Erickson. Han sier at neste skritt i reklamekampanjen for fotball-VM er å vise skilt som folk kan henge opp på hotelldørene sine, som forteller at vedkommende på innsiden av døren ikke ønsker å bli forstyrret.

Men selv om italienske menn blir advart mot kvinner i forbindelse med alle sendingene fra fotball-VM, står det klart at de fleste av dem som skal lede seerne gjennom de timelange VM-sendingene kommer til å være blonde, flotte italienske skjønnheter med kurvene på rett plass. Så helt uten kvinnelige innslag blir heller ikke italiensk tv de neste fire ukene, og godt er vel det.

(NTB-Reuters)