Glemmehjelpen

Minnet har sviktet for 115 millioner mennesker. Denne mannen tror løsningen ligger i lommen.

DEMENS: Trond Petter Østmo solgte bilen for å få nok kapital til å starte opp Tilstede AS. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
DEMENS: Trond Petter Østmo solgte bilen for å få nok kapital til å starte opp Tilstede AS. Foto: Eivind Yggeseth / FinansavisenVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Av: Hilde Oreld, Finansavisen):
- Pårørende har fortalt om pasienter med demens som kan ringe sine nærmeste flere hundre ganger i døgnet. Det gjør de pårørende frustrerte og slitne. På sykehjemmet må vi noen ganger frata personer med demens mobilen, slik at de ikke ringer så mye. Dette kan oppleves som krenkende og gjøre dem utrygge, sier sykehjemoverlege Pernille Bruusgaard.

- Hun er min samboer og denne uløste utfordringen er årsaken til at jeg ble gründer, sier Trond Petter Østmo.

Skiensgutten er utdannet elektronikkingeniør og jobbet med telekommunikasjon i 20 år. Han har vært med på en rekke oppstarter, og har erfaring fra både det som skjer inni og utenfor bygningen - sett med telekom-øyne.

- Så gikk jeg plutselig lei av at alle samtalene på jobb handlet om telefonsentraler, bredbånd og ringeminutter. Jeg ville bruke tiden min på noe mer meningsfylt, sier han. Øynene lyser og smilet sitter løst. I skuldervesken har han iPad og smarttelefoner i flertall, og engasjementet hans er til å ta og føle på.

- Min legesamboer og jeg skulle på en lang seiltur, og vi brukte mye tid på å snakke om hennes utfordringer på jobb med demente pasienter og de fortvilte pårørende. Det var hun som sådde frøet til firmaet Tilstede AS, sier Østmo og tar frem én av smarttelefonene sine.

Vi blir bedt om å skru den på, og bildet som kom opp på skjermen levnet ingen tvil om hva vi skulle gjøre videre. På skjermen var det én stor, blå knapp med bilde av et telefonrør og teksten RING.

- Hele poenget med tjenesten er at de demente skal kunne få tak i sine nærmeste. Samtidig vet vi at ikke alle pårørende kan være til stede døgnet rundt, og da kan de koble seg av tjenesten eller bare la være å svare. I disse tilfellene går enten samtalen til den neste på listen, eller direkte til Norsk Helsetelefon 24 — en tjeneste som er bemannet av helsepersonell døgnet rundt, fortsetter gründeren.

Når han snakker om demente, holder han de sykeste utenfor. De har ingen mulighet for å bruke en smarttelefon, uansett hvor enkel den er i bruk. Men de som er demente i en tidlig fase, med andre ord snaut halvparten av landets demente og deres pårørende, er i målgruppen. De har både gode og dårlige dager, og med ett enkelt tastetrykk kan telefonen gjøres om til en vanlig telefon. Neste gang den demente slår den på, er den tilbake i Tilstede-modus. Også kontaktlisten i denne modusen er forenklet. Her legger de pårørende inn hvilke personer, inkludert kanskje hjemmehjelp og drosje, som den demente skal ha tilgang til. Alt enkelt illustrert med tekst og bilder.

Det er heller ikke noe ukjent problem at de glemske eldre gjerne legger ut på spasertur, og plutselig kan de ikke gjøre rede for hvor de befinner seg. Det har også elektronikkingeniøren tenkt på.

- Når den demente ringer, kan de pårørende se på kartet på datamaskinen eller mobilen sin akkurat hvor turgåeren har forvillet seg. Da kan de pårørende enten veilede med høyre og venstre, bestille en drosje eller eventuelt komme å hente vedkommende.

I disse dager er de første kommersielle brukerne i gang med Østmos glemmehjelp. De betaler 199 kroner i måneden, og gründerens nøkterne anslag er at rundt 3.500 demente vil ta tjenesten i bruk. I kroner og øre vil det si en omsetning på mellom 8 og 9 millioner kroner i Norge. Tjenesten er tilgjengelig på norsk og engelsk.

- Jeg regner med å gå i null eller få et lite plussresultat allerede neste år, sier oppfinneren, som har gjort grundige markedsundersøkelser og ikke funnet noen tilsvarende løsninger i hele verden.

- Det finnes enkeltelementer av dette, men ingen som har satt sammen tjenesten til et komplett tilbud. Da er det lett å leke litt med tall og vite at det for eksempel det svenske markedet er dobbelt så stort. Og ettersom de største utviklingskostnadene allerede er tatt, skal det være en smal sak å oversette for eksempel til spansk, tysk og svensk. Løsningen med helsetelefon finnes jo i mange land allerede.

Ideen med glemmehjelpen fikk han for snart to år siden, og at årets tv-aksjon har fokus på demens, hadde han ingen kunnskap om da han startet arbeidet.

- Jeg trodde ikke det var sant da jeg fikk vite om årets tv-aksjon. Og antall demente vil doble seg innen 2030. Det gir jo kjempemuligheter. Samtidig er det litt vanskelig, for demens er bare ufattelig trist. Da er det bare å håpe at denne tjenesten kan hjelpe demente og deres pårørende med å få en litt lettere og bedre hverdag. 

Demens — dystre tall - 115 millioner mennesker har demens på verdensbasis.
- I dag har 35 millioner mennesker demens, og tallet forventes å dobles innen 2030.
- Ifølge postdoktor Tor Atle Rosness ved Helse og samfunn på Universitetet i Oslo, er de dystre og skremmende utsiktene akkurat de samme for Norge.
- Folkehelseinstituttet anslår at drøyt 70.000 nordmenn har demens, og totalt snakker vi om 350.000 berørte og pårørende i Norge.
- Tallene øker både fordi vi lever lenger, men også fordi helsevesenet er flinkere til å stille diagnose, slik at stadig flere blir oppdaget.
- Demenssykdommer koster samfunnet i dag 3.490 milliarder kroner på verdensbasis.
- Nasjonalforeningen for folkehelsen og deres arbeid for demens får midler fra årets TV-aksjon søndag 20. oktober. Dette er verdens største innsamlingsaksjon og dugnad, og de siste årene er det kommet inn over 200 millioner kroner hvert år.
- Hvert år får 10.000 demens i Norge. Problemet er at forskerne ikke vet hvorfor noen rammes, eller hvordan vi kan bremse - sykdomsutviklingen med medisiner. Midler fra årets tv-aksjon skal brukes på et stort 5-års forskningsprosjekt.