Glemske piloter startet motorbrann

SAS-pilotene glemte å skru på riktig bryter, glemte å følge prosedyrene og oversvømte motorene med drivstoff. Da en Braathens-pilot oppdaget at flammene sto ut av jetmotorene på SAS-flyet, måtte passasjerene evakueres i all hast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Det er fra Braathens, det ser faktisk ut som det brenner i motoren din,» var beskjeden SAS-pilotene fikk. De var da i ferd med å starte opp motorene på MD-82-maskinen, som på det tidspunktet hadde blitt dyttet tilbake fra gaten på Gardermoen.

Tidspunktet var seint om kvelden 5. oktober 2000. Flyet skulle til Tromsø med 75 passasjerer og et mannskap på fem. Flammene hadde mannskapet i cockpiten klart å antenne helt på egen hånd.

Og det var den observante Braathens-piloten som kom taksende forbi, som gjorde kollegene i SAS oppmerksom på det faktum at flammer slikket ut av motoren. «Både flammer og røyk, jeg gjentar, flammene har ikke blitt mindre,» sa Braathens' mann.

Da evakuerte SAS-pilotene samtlige passasjerer, som måtte hoppe ned de oppblåsbare skliene og ut i høstmørket på flyplassen.

Anbefaler prosedyrer

- Dette var ikke en veldig kritisk situasjon, men det visste man ikke på det tidspunktet. Derfor var det riktig å iverksette evakuering, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

For det var vitterlig pilotenes egen feil. Kapteinen glemte å stille tenningsbryteren i riktig stilling. Da drivstoff deretter ble tilført motoren, skjedde ingenting annet enn at drivstoffet ikke ble antent, og det fylte opp motoren. Drivstofftilførselen ble ikke skrudd av da pilotene merket at motoren ikke startet, og deretter glemte pilotene å utføre prosedyren de skulle ha utført ved manglende motorstart. Dermed ble ikke motoren tømt for uantent drivstoff. Da pilotene forsøkte å starte den andre motoren, tok den første fyr.

Brannvesenet kom, motoren ble slukket, og pilotene måtte samle inn passasjerer ute på asfalten. Ingen god dag på jobben for de involverte pilotene, med andre ord. Men havarikommisjonen passer på å gi litt av skylden til purseren om bord, som kom inn i cockpiten da pilotene var i ferd med å starte motoren, og ledet pilotenes oppmerksomhet vekk fra arbeidet. Havarikommisjonen anbefaler SAS å stenge alle ute fra cockpiten fra tidspunktet motorene skal startes.

Ikke hodetelefoner I tillegg får SAS nok en gang påpekt at pilotene ikke brukte hodetelefoner for å kommunisere bedre i det støyende cockpitmiljøet. Havarikommisjonen har tidligere kritisert SAS for dette, uten at selskapet har fulgt havarikommisjonens anbefalinger. Kommisjonen tror dette ville gitt pilotene bedre oversikt over situasjonen.

- Vi tar til etterretning at dette påpekes igjen og vurderer å innføre bruk av hodetelefoner. Når det gjelder oppstartsprosedyrene tar vi kommisjonens tilrådinger alvorlig, og vurderer disse, sier pressetalskvinne Siv Meisingset i SAS.

TOK FYR: Det var dette flyet som pilotene påførte motorbrann 5. oktober 2000. 75 passasjerer måtte evakueres.