«Glemt» i julenatta

OSLO (Dagbladet): Klokka 23 på julaften skulle MS-syke Else Marie Johnsen (60) hentes fra familieselskapet. Først klokka kvart på tre om natta rullet Falkens bil opp foran eneboligen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved 21-tida julaften kollapset Falkens transportjeneste i Oslo.

- Dette var en slitsom natt, sier Else Marie til Dagbladet. Hun legger til at sjåførene er flinke.

- Det er ledelsen som er problemet. Falken og Oslo Sporveier samarbeider ikke. De behandler oss funksjonshemmede dårlig.

Kvinnen var bare én av et stort - men ukjent - antall funksjonshemmede som ble hentet opptil fire timer seinere enn avtalt. Falken kunne i går ikke redegjøre for hvor mange av julaftens 920 kjøreoppdrag som ble forsinket.

Men selskapet hadde ikke engang kapasitet til å ringe og si fra om forsinkelsene.

Dagbladet var til stede da Falken-bilen dukket opp, klokka kvart på tre om natta. Else Marie forsøkte å ta det sporty. Svigerdatteren, Kirsti Haugstad, gjorde ingen forsøk i den retning:

Sa ikke fra

- Jeg spurte hvorfor de ikke ringte og sa fra. Svaret var at de hadde flere hundre forsinkelser og selvfølgelig ikke kunne ringe alle om det, forteller svigerdatteren.

- Da klokka var blitt to, må de ha trukket ut telefonkontakten. Det var heller ikke mulig å få svar på Falkens alarmtelefon. Taxisentralen var sprengt, og de har heller ikke biler med ramper. På Nordstrand satt en hjemmesykepleier og ventet på svigermor, som hadde gråten i halsen.

Dagbladet mottok fra 18-tida julaften til 03-tida første juledag flere telefoner fra rullestolbrukere som ikke var hentet som avtalt.

Og nyttårsaften?

- Hvis Falken sa ja til 920 kjøringer julaften, har de gjort en tabbe. Ingen funksjonshemmede kunne være sikre på å komme hjem denne kvelden. Dette er helt sykt. Hvilke rullestolbrukere tør reise hjemmefra nyttårsaften etter dette? spør Haugstad.

Svigermora bruker Falken minst mulig nå:

- Dette er ikke første gang. To ganger har jeg kommet to timer for seint til 60-årslag. Sånt er kjedelig. Men det gjelder mange flere enn meg: De behandler oss respektløst.

En av tre klager

En spørreundersøkelse fra i høst viste at én av tre klager på at Falken er forsinket.

- Vi tror tallene er enda styggere, for rullestolbrukerne er redde for å klage. Oslo Sporveier og Falken må forbedre seg øyeblikkelig. Det skal ikke gå an å tilby en persontransport som er så under enhver kritikk, sier generalsekretær Lars Ødegård i Norges handikapforbund.

<B>ENDELIG:</B> Etter nær fire timers venting kom Falkens mann og hentet Else Marie Johnsen fra julaftens familieselskap på Skøyen.
<B>Falken kom sent</B>