Glemte å sette på bremseklossene

Både SAS og Norwegian avviser sabotasje etter tre Sola-uhell på to døgn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Verken SAS Braathens eller Norwegian har mistanke om at noen driver sabotasje mot selskapets fly på Sola. Selv om mange har lurt etter at et SAS-fly ble skadet i morges - igjen. Dermed har SAS Braathens hatt to og Norwegian ett bakkeuhell med sine fly på mindre enn to døgn på Sola.

- Vi ser alvorlig på uhellene. Hver for seg er de en sjeldenhet av det store, og samlet har det aldri skjedd noe slikt i løpet av så kort tid på denne plassen. Vi skal sammenkalle de tekniske avdelingene til de to selskapene så snart som mulig for å gå gjennom rutiner og komme til bunns i disse sakene, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Avinor på Sola til Dagbladet.no.

Uten at han kjenner detaljer rundt uhellet i morges, er lufthavnsjefen overrasket over episodene.

- Vi har en veldig god statistikk over alt som skjer her på Sola. Veritas gikk gjennom driften ved flyplassen i vinter, og har konkludert med at holdning til sikkerhet er veldig god her, sier lufhavnsjefen.

Slik har flyuhellene på Sola ballet på seg:

- Tirsdag ettermiddag: Et SAS-som ruller sakte på banen, kolliderer med en cateringbil. En halevinge blir ødelagt, flyet er fortsatt ute av drift.

- Onsdag natt 03: Et Norwegian-fly forlater sin utendørs parkering på egenhånd, ruller om lag 100 meter og treffer en påstigningsrampe. Et haleror og en stabilisator blir ødelagt, fløyet fortsatt ute av drift.

- Torsdag morgen 06: Et SAS-fly på vei til «jobb», sneier borti døra på hangaren og får skader i en vinge. Den første turen Stavanger - Oslo måtte kanselleres, og maskinen var ute av drift i seks timer.

Ikke sabotasje

Både SAS Braathens og Norwegian vet nok om de tre uhellene til at selskapene utelukker sabotasje.

- I vårt tilfelle har det vært en glipp av bakkemannskapet. Flyet landet 00.30 etter teknisk fulloverhaling i England. Bremsene bli satt på slik de skal, men ikke bremseklosser rundt hjulene. De skal plasseres kort tid etter at flyet har parkert, men det var ennå ikke gjort da flyet rullet avgårde på egenhånd ved 03-tiden. Hvorfor bremsene ikke gjorde jobben aleine, er et annet spørsmål vi må finne ut av, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Dagbladet.no.

SAS Braathens har også foreløpige forklaringer på sine to smeller.

- Våre egne folk taxet det første flyet ut på rullebanen. Vi vet at cateringbilen sto der den ikke skal stå på grunn av motorstopp, men vi vet ennå ikke hvorfor det ble kollisjon. Og i morges ble flyet trukket av hangaren med traktor da vingen kom borti døra, sier informasjonskonsulent Hege Thoen i SAS Braathens.

Norwegian hadde allerede leid inn et fly i forbindelse med at maskinen «Edvard Munch» var på service, og beholder dette flyet til rømlingen er på vingene igjen søndag.